Předmět: Čtení anglických textů

« Zpět
Název předmětu Čtení anglických textů
Kód předmětu KSKA/CTAT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Synková Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Závisí na rychlosti, s jakou bude skupina postupovat. Na každou hodinu bude připraven text. 1. Test úrovně znalosti jazyka, vysvětlení požadavků, zhodnocení slovníků a překladačů. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: představení antropologie v angličtině 2. Tvorba definice, porovnání textů, vysvětlování podobností a rozdílností. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: etnologie, etnografie, rituál 3. Odpovědi na otázky k textu, poslech. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: kultura, kulturní relativismus a etnocentrismus, příbuzenství 4. Rozbor definic kultury, test na správně/špatně. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: kultura versus příroda 5. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: geografické názvy, náboženství, lingvistické skupiny, socializace 6. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: terénní výzkum, kvantitativní a kvalitativní metody, záznam genealogie 7. Čtení pracovního listu, slovní zásoba: lingvistika, druhy komunikace, techniky terénního výzkumu, sociální stratifikace 8. Strategie čtení, rozbor textu: Nice Girls Don't Talk to Rastas (Gmelch 2012); témata: stereotypy, homogenita a heterogenita 9. Shrnutí textu, rozbor textu: Eating Christmas in Kalahari (Lee 1969); témata: způsoby obživy, kulturní nedorozumění 10. Rozbor textu: Symbols of Category Membership (Eckert 1989); témata: marginalizace, my a oni, normy a hodnoty, sociální kategorizace, sociální reprodukce 11. Rozbor textu: Taraka's Ghost (Freed Freed 1999); témata: gender, hierarchie, sňatek, nemoc, náboženství 12. Způsoby psaní v antropologii, strukturální analogie, vypracování argumentační struktury textu, rozbor textu: Father Christmas Executed (Lévi-Strauss 1993 [1952])

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je zvýšit míru porozumění antropologickým textům psaným v angličtině, rozšířit slovní zásobu a zmírnit obavu ze čtení cizojazyčných textů. Kurs dále rozvíjí specifické cíle zaměřené na schopnost nalézt hlavní myšlenku textu, schopnost najít v textu specifickou informaci, odlišit podstatné části textu od méně podstatných, shrnout text a diskutovat o jeho obsahu. Dovednosti z tohoto kursu jsou předpokladem pro další studium, ve kterém studenti dostávají četbu v angličtině a absolvují i některé přednášky v anglickém jazyce.
Zlepšení schopnosti porozumět
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Systematické pozorování

Pravidelná účast a aktivita (čtení textů doma), aktivní práce na vlastní jazykové úrovni. Absolvování všech testů (průběžných i závěrečných).
Doporučená literatura
  • x. Přineste si vlastní slovníky (klidně i výkladové).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2015) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní