Předmět: Metody výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metody výzkumu
Kód předmětu KSKA/METS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 9
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ryška Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V průběhu semestru, zatímco budete pracovat na svých projektech, bude každý z vás povinen splnit šest cvičení. Každé cvičení bude v rozsahu čtyř normostran. Cvičení #1: První cvičení sestává z přímé deskribce zapsané ihned po první účasti na Vámi vybrané události. Budu po Vás žádat popis prostředí takovým způsobem, aby umožnil čtenáři "zúčastnit se" dané události společně s Vámi. Mělo by se jednat o popsání "prvních dojmů", zhuštěný popis kontextu, sekvence a pocitů, jež vyplynou z Vaší účasti. Neodkládejte psaní této eseje, jinak se Vám událost "vykouří" z hlavy. Začněte psát ihned po návratu domů, zatímco jsou dojmy a emoce stále čerstvé. Výsledkem by měla být editovaná verze vašich fieldnotes, doplněná o reflexi Vašich pocitů, které doprovázely tuto zkušenost. Pamatujte, pro Vás i Vaše čtenáře není dialog sám se sebou o nic méně významný než ten, který vedete s Vašimi informanty. Při psaní svých poznámek věnujte pozornost veškerým smyslům. Nespokojte se pouze s tím co vidíte nebo slyšíte. Pokuste se popsat také pachy, teplotu a další vjemy, které na Vás budou při události působit. Cvičení #2: Druhé cvičení spočívá v interview. S pomocí záznamového zařízení nahrajte rozhovor s některým z Vašich informantů. Volba téma rozhovoru je zcela na Vaší volbě, mělo by však souviset s osobním postojem k událostem, které definují Váš "terén". Nesoustřeďte se na biografická data, k nim se můžete vrátit později. Psanou součástí tohoto cvičení by mělo být: Upravená kopie Vašich fieldnotes - popis např. prostředí, emoční tón, Vaše pocity po interview - tak, abyste situovali scénu před, v průběhu a po interview. Detailní shrnutí nahrávky. Nejedná se o přepis rozhovoru a neměl by zahrnovat každé slovo Vaší konverzace. Smyslem je detailně parafrázovat vše, co bylo řečeno, včetně všech otázek a odpovědí. Je nutné takto popsat celý rozhovor, ne pouze části, které se Vám zdají zajímavé. Detailní kritickou reflexi na průběh interview, zhodnocení Vašich konverzačních technik jako např. expresivní autorita, tématická kontrola či emoční investice. Toto je nejdůležitější a nejsložitější část cvičení. Ostatní zabere čas, tato část vyžaduje myšlení. A nakonec, abychom si upevňovali zdravý a důležitý zvyk (přestože mnohdy opomíjený), byl bych rád, pokud pošlete Vašemu informantovi děkovný email, společně s kopií tohoto cvičení. Cvičení #2 Vám zabere ze všech cvičení tohoto kurzu nejvíce času. Cvičení #3: Ve svém třetím cvičení se navrátíte k deskribci. Tentokrát ovšem ilustrativně popíšete konkrétní sekvenci v rámci širšího běhu událostí. Pokud studujete například nedělní bohoslužby ve Vašem kostele, můžete popsat performance konkrétní modlitby. Cvičení #4: Čtvrté cvičení spočívá v přepisu části hovoru - ať již nahraného interview nebo veřejné události - tak, abyste ukázali etnopoetickou strukturu anebo její znaky. Mluvený projev je zřídkakdy omezen na prostou statickou formu, kterou dopřává text na papíře. Věty či odstavce jsou obvykle editačním dílem autora, při kterém dochází ke zploštění stylistického umění každodenní komunikace. Cílem tohoto cvičení je dodat psanému slovu jeho živelný rozměr. Cvičení #5: Do této chvíle se naše cvičení soustředily na prezentační formu a osobní reflexi. Páté cvičení od tohoto zaměření odstupuje a stáčí pozornost k tomu, co jste se ve vašich terénech naučili. Na rozdíl od předchozích, toto cvičení bude orální. Vaším úkolem bude připravit a následně prezentovat některý aspekt Vašeho výzkumu takovým způsobem, jakoby jste prezentovali "paper" na akademické konferenci. Cvičení #6: Toto je poslední cvičení. Pro úspěšné zakončení kurzu je potřeba, abyste napsali esej, ve které budete reflektovat Váš projekt a zamyslíte se nad možnostmi jeho rozšíření a vylepšení tak, jakoby jste v něm pokračovali dále i po skončení semestru.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Pozorování, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Kurz si klade za cíl vézt studenty ke kreativnímu přístupu k etnografii, při kterém si studenti postupně osvojí výzkumné metody sociální antropologie. V průběhu semestru budeme k etnografii přistupovat jako k umění, čímž potlačíme představu o předem daném návodu na výzkum. Etnografický výzkum budeme nahlížet šířeji nežli jako pouhý proces a dovednosti nebo jako prostý "výzkum" a "psaní". Naopak budeme k antropologickému výzkumu přistupovat jako ke kreativnímu procesu. Metody nebudeme vnímat jako předem dané, ale naopak jako součást onoho kreativního procesu. Etnografický výzkum je vždy "konstrukce" či "vytváření", které začíná komunikací v "terénu" a později se stane podkladem pro různorodé formy reprezentace. Každá sféra výzkumného procesu zahrnuje množství voleb a rozhodnutí, které antropolog a jeho výzkumní partneři kreativně činí po celou dobu svého angažmá. V "terénu" se antropolog každodenně vyrovnává s množstvím rozhodnutí, jako například s kým bude hovořit, jak prezentovat sám sebe, jak se vyrovnávat s odpovědností vůči různým informantům, kolegům či oboru, jak přistupovat k formujícímu se vědění, atd. Při snaze o reprezentaci je antropolog vystaven otázkám a nejistotě spojenými s rozhodnutím co zařadit a co vynechat, kdy dát hlas svým výzkumným partnerům a kdy hovořit za sebe, jak rámcovat text nebo jak vystavět příběh. Právě na těchto scénách dialogů a subjektivních rozhodování vzniká "the art of ethnography". V průběhu semestru se přesuneme z učebny do terénů, abychom zakusili "politics & poetics" tohoto umění a pokusili se odhalit různorodé tváře sociálnich dynamik a významů. Tento seminář si klade za cíl představit studentům rozličné techniky terenniho výzkumu. Budeme také promýšlet otázky spojené s etngrafickou reprezentací. Jelikož nejlepším způsobem jak se "naučit dělat výzkum" je vstoupit do "terénu", každý student naplánuje, uskuteční a popíše vlastní etnografický projekt.
Studenti získají praktickou zkušenost s etnografickým výzkumem, epistemologií, analýzou a reprezentací. V průběhu práce na výzkumných projektech budou studenti vedeni ke kritickému myšlení a socioantropologické imaginaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Rozhovor, Obhajoba vlastního projektu, Prezentace

Závěrečné hodnocení bude posuzováno dle následujícich kritérií: 1. aktivní práce na vlastním projektu 2. docházka - bez udání závažného důvodu lze vynechat maximálně 2 hodiny 3. aktivní účast na diskuzích v rámci skupiny i třídy - relevantní poznámky, dotazy a komentáře 4. včasné plnění zadaných cvičení
Doporučená literatura
  • BERGER, P.L., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha, 1999.
  • FAJKUS, B. Současná filozofie a metodologie vědy. Praha, 1997.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha, 2002.
  • GEERTZ, C. Works and Lives. The Anthropologist as Author. Stanford, 1988.
  • HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, 1999.
  • JAMES, A., JOCKEY, J., DAWSON, A. After Writing Culture. Epistemology and Praxis in Contemporary Anthropology. London, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní