Předmět: Teorie v sociální antropologii

« Zpět
Název předmětu Teorie v sociální antropologii
Kód předmětu KSKA/TESAN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Synková Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurs se soustředí na často užívané a aktuální teoretické směry v sociální antropologii. Semináře se zaměří na četbu a reflexi odborných textů z důležitých odborných publikací i periodik. Témata a povinná literatura 1. Úvod k předmětu. Jak používáme teorii? Na první hodině se očekává představení možného teoretického backgroundu Vašich diplomových prací. Elektronické zdroje UPCE. Volba referátu. 2. Konstruktivismus Berger Peter L. - Luckmann Thomas 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK. 3. Symbolická antropologie, Clifford Geertz Geertz, Clifford 2000 [1973]. Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury. In: Interpretace kultur. Praha: Slon, pp. 13?42. 4. Přelom ve studiu moci, Michel Foucault Foucault, Michel 1999 [1976]. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění. Praha: Herrmann a synové. P. 96-120. 5. Sociální prostor, symbolická moc, druhy kapitálů, sociální pole. Bourdieu, Pierre 1995. Sociální prostor a symbolická moc. Cahiers du CeFReS 8, s. 214?234. 6. Text a kontext, nedostatky diskursivní analýzy Blommaert, Jan 2005. Discourse. A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Pp. 1-5, 39-67. 7. Literární obrat a diskuse o "psaní kultury" Clifford, James 1986. Introduction: Partial Truths. In: J. Clifford and G. Marcus, eds. Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley and Los Angeles: University of California Press; pp. 1-26. 8. Performativita, tělo, Judith Butler Butler, Judith 1988. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4):519-531. 9. Zakladatelé studií vědy, sítě aktérů Callon, Michel 1986. Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. In: Law, J. ed. Power, Action and Belief: A New Sociology of Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul. Pp. 196-233. 10. Nové přístupy k etice, Nancy Scheper-Hughes Scheper-Hughes, Nancy 1995: The Primacy of the Ethical: Propositions for a Militant Anthropology. Current Anthropology, 36(3):409-420. 11. Metodologie "reflexivní vědy" Burawoy, Michael 1998. The Extended Case Method. Sociological Theory. 16(1):4-33. 12. Budoucnost antropologie Comaroff, John 2010. The End of Anthropology, Again: On the Future of an In/Discipline. American Anthropologist. 112(4):524538.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do současných trendů v teorii sociální antropologie, přiblížit diskuse mezi různými směry i osobnostmi. Teoretické myšlení v antropologii souvisí s teorií ostatních vědních disciplin, není odtrženo od vývoje ve filosofii ani od ekonomických a politických jevů současnosti. Vzhledem k relativně široké škále teoretických problémů i rozvětvenosti antropologie se kurs bude věnovat zejména určitým teoretickým uzlům v sociální antropologii. Po absolvování předmětu by měl student porozumět vývoji v teorii, vysvětlit probírané koncepty a být schopen je aplikovat v rámci svého výzkumu. Souvisejícím cílem je zlepšení v reflexi odborných textů.
Student se naučí vidět teoretické problémy a aplikovat nové dovednosti na svůj vlastní výzkum.
Předpoklady
schopnost práce s anglickým textem

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Způsob hodnocení a průběh hodiny Hodnocení je průběžné, závisí na četbě textů, kvalitě textů pravidelných reflexí (a jejich včasnému odevzdání) i aktivitě v hodině (prezentace, diskuse). Jak pracovat s textem doma: Všichni studenti si přečtou zadaný text a na cca 300 slov (ani o moc méně, ale ani více) vytvoří reflexi a otázku k textu: A) reflexe textu vlastními slovy (co je tam z Vašeho pohledu zásadní?), vyhněte se prosté anotaci textu, neopisujte při vypracovávání reflexe žádné internetové zdroje. B) Přidají jednu netriviální otázku, kterou by k textu rádi diskutovali. Umět se "dobře zeptat" není jednoduché. Dokdy: do pondělí 12:00 před hodinou, ke které je příslušný text. Text se odevzdává elektronicky na portálu v kolonce Semestrální práce. Reflexi a text mějte s sebou na hodině (pro případ, že bychom se do toho chtěli podívat) Průběh seminární části hodiny: - První hodinu bude možné se přihlásit na různé texty, které se budou probírat, vybírejte si je s ohledem na Vaše diplomové práce - 2 studenti se připraví na hodinu důkladněji, tuto přípravu odevzdají též v pondělí do 12:00 na web i na můj mail, abych na ni případně mohla ještě reagovat. Řeknou pár slov (nic dlouhého př. stránka) o autorově teoretickém vývoji (čím je znám) /nebo o směru který reprezentuje, někam ho teoreticky "zasadí" a zmíní, proč a jak byl jeho přístup/teoretický směr kritizován. To vše opět vlastními slovy tedy velmi krátce, ale mělo by z toho být jasno, že dané věci studenti rozumí a jsou schopni ji vysvětlit. Je lepší, když si toho načtete více, než pak prezentujete. Pokud budu mít dojem, že některým pojmům, které používáte, nerozumíte, zeptám se Vás na ně. - V bibliografii budou čtyři odkazy na relevantní zdroje, které studenti našli v elektronické databázi antropologických časopisů (např. Wiley, který je přístupný každému studentu i ze vzdáleného přístupu, či JSTOR), a které nějak tuto teorii používají a diskutují. Dva z těchto zdrojů by měly být kritické, přednostně od nějakého důležitého kritika. Vystupující jednou dvěma větami shrnou, proč jim tyto zdroje přijdou zajímavé a pro doporučení vhodné. Představte si, že děláte stručné a výstižné heslo do encyklopedie antropologie. - Přetlumočí svoje porozumění textu a dvě otázky, které mohou být už informovány tím, že vědí, kdo a jak přístup autora/autorky kritizoval. - Následuje diskuse nejprve na předložené otázky řízená dvěma studenty, později i diskuse všeobecná nad otázkami ostatních. Absence, zapomenutí, neaktivita - všímám si odevzdání rozumného textu včas i informované aktivity v hodině (nejen mluvení za každou cenu; mýlení je však lidské, takže se mluvit nebojte). Toleruji tři nepřítomnosti, včetně nemoci. Chybějící reflexi však odevzdáte, i pokud budete chybět, je samozřejmě možné vyjednat opoždění odevzdání v případě nemoci, je vhodné se mi však ozvat, jakmile nemocní budete. "Zkouška" Po skončení semestru bude rovněž vypsán termín, kdy mi přijdete povědět, jak dvě z perspektiv, které jsme probírali v TSANS nebo TESAN, můžete rozumně použít ve svém konkrétním výzkumu, samozřejmě můžete přidat i další, neprobírané, pohledy.
Doporučená literatura
  • literatura je vyvěšena v materiálech (Goffman, Geertz, Foucault, Butler, Callon, Scheper-Hughes, Burawoy, Yurchak, Comaroff, etc.).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní