Předmět: Antropologie stárnutí

« Zpět
Název předmětu Antropologie stárnutí
Kód předmětu KSKA/UANST
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horálek Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
TÉMATA KURZU (není harmonogram) 1. Co je to stárnutí - fyziologické, sociální, kulturní aj. pojetí, základní pojmy 2. Demografie stárnutí I - základní metody měření stárnutí 3. Demografie stárnutí II - základní příklady procesů stárnutí 4. Geografie stárnutí I - přehled vybraných procesů stárnutí ve světě 5. Geografie stárnutí II - interpretace procesů stárnutí - příčiny, důsledky, etická rovina 6. Gerontologie a sociologie stárnutí 7. Stárnutí z perspektivy medicínské antropologie 8. Antropologie stárnutí I - historie 9. Antropologie stárnutí II - současný výzkum 10. Antropologie stárnutí III - interkulturní perspektiva I 11. Antropologie stárnutí IV - interkulturní perspektiva II 12. Prezentace projektů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 34 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
Výstupy z učení

Studenti si osvojí následující dovednosti: 1. stručnou demografickou analýzu zvolené skupiny/společnosti 2. základní znalosti z oblasti stárnutí populace z různých perspektiv - geografické, gerontologické, sociologické 3. seznámí se se základními odlišnostmi antropologického pohledu od ostatních přístupů k procesu stárnutí 4. naučí se fenomén stárnutí prezentovat v holistickém - interdisciplinárním přístupu
Předpoklady
Od studentů se očekává znalost dějin antropologického myšlení, antropologických teorií a zájem o téma.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Rozbor portfolia studenta, Obhajoba vlastního projektu, Prezentace

Předmět je zakončen zkouškou, která sestává ze tří částí: 1) aktivní účast na seminářích a průběžná příprava na hodiny (četba literatury a příprava podkladů pro semestrální práci). Povolené jsou 3 (tři) absence aktivní účasti. Aktivní účast = fyzická účast na semináři a připravenost dle požadavků (četba, příprava podkladů aj.). Není bodováno, je pouze podmínkou. 2) semestrální práce - jedná se o holistickou analýzu stárnutí vybrané společnosti. Student si volí předmětnou společnost/skupinu, na níž provádí dílčí analýzy od demografické po antropologickou. Výsledná práce je hodnocena max. 100 body, min. pro splnění je 70 bodů. 3) prezentace práce - jedná se o 5-7-minutovou prezentaci PowerPoint na závěrečné hodině - hodnoceno max. 50 body, min. pro splnění je 30 bodů. Hodnocení: 150-140 b. 1 139-130 b. 1- 129-120 b. 2 119-110 b. 2- 109-100 b. 3 99 a méně 4
Doporučená literatura
  • Čevela R. et al. Sociální gerontologie. GRADA, 2014.
  • Koukolík, F. Metuzalém. O stárnutí a stáří. Praha:Karolinum, 2014. ISBN 9788024624648.
  • Robert L. Rubinstein PhD, J. Keith, D. Shenk, D. Wieland. Anthropology and Aging. 1990. ISBN 978-94-010-7411-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2015) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní