Předmět: Počítačová grafika

« Zpět
Název předmětu Počítačová grafika
Kód předmětu KST/AXPGP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselý Petr, Ing.
Obsah předmětu
Úvod do počítačové grafiky. HW a SW prostředky. Využití a význam počítačové grafiky. Použití základních grafických prostředků knihovny vývojového prostředí Borland Delphi. Základní rasterizační algoritmy pro kreslení 2D grafických primitiv. Metody pro vyplňování rastrově i vektorově definovaných oblastí. Ořezávací algoritmy. Ořezání úsečky a n-úhelníku pravoúhelníkem a libovolným polygonem. Geometrické transformace v 2D Písmo v počítačové grafice a zpracování textu. Interpolační a aproximační křivky v počítačové grafice. Vybrané parametrické křivky. Úvod do 3D grafiky. Systém souřadnic. Základy modelování. Zobrazení v 3D. Rovnoběžné a středové promítání. Řešení viditelnosti. Základní práce s rastrovými obrázky. Zobrazení a uložení Metody snižování barevné hloubky. Redukce šumu. Barevné transformace rastrového obrázku. Úprava jasu a kontrastu. Vytvoření histogramu. Algoritmy pro změnu velikosti - převzorkování. Grafické formáty rastrových obrázků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti rovinné i prostorové počítačové grafiky. Vysvětlení vybraných metod a algoritmů používaných při zobrazení grafických primitiv a objektů - rasterizační algoritmy, metody ořezávání, vyplňování, 2D a 3D geometrické transformace, algoritmy zobrazení 3D, určování viditelnosti, práce s křivkami, práce s rastrovými obrázky, grafické formáty. Využití prostředků a možností jazyka Java a knihovny Swing pro tvorbu aplikací s grafickým zobrazením.
Po absolvování předmětu je student schopen vytvořit jednodušší grafické aplikace pro interaktivní grafické zobrazení rastrových i vektorových objektů a zobrazení a základní úpravy rastrových obrázků. Student je schopen využívat základní grafické prostředky podporované grafickou knihovnou vývojového prostředí Delphi. Je schopen implementovat vybrané metody a algoritmy z oblasti počítačové grafiky.
Předpoklady
Předpokládá se základní znalost operačního systému Microsoft Windows a základů algoritmizace a programování v některém vyšším programovacím jazyku. Rovněž se předpokládá znalost základů geometrie a lineární algebry.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Podmínkou k udělení zápočtu je aktivní práce na cvičení, minimálně 75% účast na cvičení a úspěšné absolvování závěrečného testu, ze kterého student získá minimálně 50 % bodů.
Doporučená literatura
  • Foley, J. D., van Dam, A., Feiner, S. K., Hughes, J. F. Computer Graphics. Principles and Practice. Boston : Addison-Wesley, 1997. ISBN 0-201-84840-6.
  • Murray, J. D., Ryper, W. Encyklopedie grafických formátů II. Brno, Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-033-2.
  • Murray, J. D., Ryper,W. Ecyclopedia of Graphics File Formats. 2nd Edition. New York: O`Reilly & Associates, 1996. ISBN 1-56592-161-5.
  • Polách, E. Algoritmy počítačové grafiky. České Budějovice : PFJU, 1995. ISBN 80-7040-119-2.
  • Žára, Jiří . Moderní počítačová grafika. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Aplikovaná informatika v dopravě (2013) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Aplikovaná informatika v dopravě (2014) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní