Předmět: Interoperabilita železniční dopravy

« Zpět
Název předmětu Interoperabilita železniční dopravy
Kód předmětu KTRD/AIZDP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Březina Edvard, Ing. CSc.
  • Molková Tatiana, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní údaje o interoperabilitě Legislativa interoperability Systémy interoperability Směrnice o bezpečnosti železnic Společenství Základní požadavky na subsystém infrastruktury Technické řešení železniční dopravní cesty Bezpečnost v železničních tunelech, úrovňové a mimoúrovňové přechody, parkovací místa Evropský vysokorychlostní železniční systém Evropský železniční konvenční systém Evropský vlakový zabezpečovací systém Další požadavky na kolejová vozidla; schvalování vozidel Časová rezerva Dílčí zápočty a dílčí zkoušky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je naučit studenty základní požadavky na interoperabilitu dopravního systému jako celku, to je schopnost železničního systému umožnit bezpečný a nepřerušený pohyb vlaků. Pro komplexní pohled je předmět organizován do tří bloků, interoperability řízení dopravy, interoperability dopravních staveb a interoperability dopravních prostředků.
Student je způsobilý řešit problematiku interoperability v dopravních systémech jako celku.
Předpoklady
Předmět obecně uvádí studenty do problematiky projektování dopravní cesty a předpokladem je zúčastnění se v požadované míře (70%) povinné výuky, vypracování úloh a absolvování teoretického testu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Dílčí zápočet je udělován za každý blok a na závěr z těchto tří dílčích zápočtů bude udělen výsledný zápočet. Zápočtem se potvrzuje, že se student prezenční formy studia zúčastňoval v předepsané míře výuky a cvičení a že splnil požadavky, jimiž bylo udělení zápočtu podmíněno. Dílčí zkouška je v každém bloku samostatně. Na závěr z těchto tří dílčích zkoušek je student hodnocen výslednou známkou. Zkouška z předmětu (forma, obsah, trvání) je stanovena v souladu se Studijním a zkušebním řádem UPa.
Doporučená literatura
  • Směrnice 2001/126/ES o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systému.
  • Směrnice 2004/49/ES Evropského parlamentu a Rady o bezpečnosti na železnici ve Společenství.
  • Směrnice 2004/50/ES ,kterou se mění Směrnice 96/48/ES a Směrnice 2001/16/ES.
  • Směrnice 96/48/ES o interoperabilitě transevropského vysokorychlostního železničního systému.
  • Vyhláška č.352/2004 Sb. o provozní a technické propojitelnosti evropského železničního systému.
  • Zákon č.266/1994 Sb. o dráhách ve znění pozdějších právních předpisů.
  • E. Březina, R. Čech. Interoperabilita.
  • E. Březina, R. Čech. Interoperabilita z pohledu železničního dopravce.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Technologie a řízení dopravy (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní