Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KVV/SPPGR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šándorová Zdenka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Speciální pedagogika, předmět, vztah k jiným vědním disciplínám Členění speciální pedagogiky Historický vývoj speciální pedagogiky Systém péče o handicapované jedince Psychopedie Somatopedie Logopedie Tyflopedie (oftalmopedie) Surdopedie Etopedie Kombinované vady Specifické vývojové poruchy učení a chování

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Coordinated practice
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků pedagogiky a psychologie, které si studenti osvojili během předchozího studia. Pozornost bude věnována speciální pedagogice a jejímu postavení k ostatním pedagogickým oborům, utváření speciální pedagogiky a jednotlivých pedií a základním tématům ve vztahu handicapovaný jedinec a majoritní společnost. Zvýšená pozornost bude věnována etopedické problematice. Zaměří se na možnosti uplatnění speciálně pedagogických přístupů ve vychovatelské práci.
Studenti získají znalosti z oboru Speciální pedagogika a jsou způsobilí aplikovat poznatky jak do teorie, tak i do praxe
Předpoklady
Student má předpoklady pro orientaci v dané problematice dle obsahu předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Účast na cvičeních. Vypracování portfolia dle zadání. Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • ČERNÁ, M. Česká psychopedie. . Praha: Karolinum , 2008.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce.. Praha: Portál, 2001.
  • MÜHLPACHR, P. Dilemata speciální pedagogiky. Brno: MSD s.r.o., 2007.
  • MÜHLPACHR, P. Resocializační pedagogika.. CD-ROM.
  • MÜHLPACHR, P. Sociální a postpenitenciární péče.. Brno: IMS, 1999.
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2006.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha,Grada, 2007.
  • VAŠŤATKOVÁ, J. Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální správy. Olomouc:Hanex, 2008.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr