Vyučující
|
-
Hach Lubos, Dr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Fyzikální veličiny a jejich jednotky (Mez. soustava jednotek SI). Vektorová analýza ve fyzice (skalární a vektorové veličiny, operace s vektory). Kinematika hmotného bodu. Pohyby těles v gravitačním poli Země. Dynamika soustav hmotných bodů a tuhého tělesa. Vzájemné silové působení mezi tělesy. Moment hybnosti, moment setrvačnosti tuhého tělesa. Pohybové rovnice tuhého tělesa (translace, rotace). Mechanická práce a výkon. Účinnost stroje. Hydrostatika a aerostatika. Vlastnosti ideálních kapalin a ideálních plynů. Základní typy proudění tekutin (laminární, turbulentní). Hydrodynamika a aerodynamika (rovnice kontinuity, Bernoulli rovnice).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
The course program is designed to introduce to a student the concepts of classical physics and broaden physical knowledge of mechanics of rigid body. The subject follows up the junior high school subject and student would acquire comprehensive knowledge about kinematics and dynamics of mass particle, system of mass particles and the rigid body. The introduction into fluid dynamics completes the course. Student's ability to understand the matter in mutual relationship as well as independently implementing the knowledge on simple physical problems would be a priority.
Absolvent(ka) získá schopnost samostatné orientace v základních partiích kinematiky a dynamiky tuhých těles a řešení pohybových a dynamických úloh klasické fyziky a z běžné praxe. V partii aerodynamiky a hydrodynamiky získá schopnost samostatného řešení relativní rovnováhy tekutin včetně výpočtu jejich stavových veličin.
|
Předpoklady
|
Základní fyzikální poznatky v rozsahu gymnasiální osnovy fyziky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta
Požadavky pro zápočet: 1. Úspěšné složení zápočtového testu (dosažení 3,0 bodů nebo méně) a vypracování domácích úkolů dle požadavků cvičícího učitele. nebo 2. Úspěšné složení polosemestrálního testu (0,5 bodu) a současně obdržením aktivního hodnocení (0,5 bodu) cvičícím učitelem.
|
Doporučená literatura
|
-
Halliday D.,Resnick R.,Walker J. Fyzika. VUTIUM Prometheus Brno, 2001. ISBN 80-214-1869-9.
-
Horák Z, Krupka F. Fyzika. SNTL Praha, 1981.
-
Jones E.R.,Childers R.L. Contemporary College Physics. Addison-Wesley Publishing Company, 1990.
-
P.A. Tipler,Gene Mosca. Physics for Scientists and Engineers. 5th ed. W.H.Freeman, 2003.
|