Vyučující
|
-
Stoklasová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy: Příchod Slovanů, Sámova říše, Velkomoravská říše, vznik Sv. říše římské. Počátky českého státu, přemyslovský stát do 11. století, vznik polského a uherského státu. Vzdělanost a umění raně středověké Evropy, kolonizace a vznik měst, tatarské nebezpečí. Vzestup českého státu ve 12. - 13. století, mocenská politika posledních Přemyslovců. Lucemburkové na českém trůně, gotická kultura. Počátky opravného hnutí Jan Hus, husitství a jeho důsledky. Český stát za Jagellonců, polský a uherský stát na konci středověku, turecké nebezpečí. Střední Evropa pod vládou Habsburků, reformace a protireformace. Český stát v předbělohorském období, raněnovověké Polsko, renesance a manýrismus. České stavovské povstání, střední Evropa a třicetiletá válka průběh a důsledky. Habsburkové v zápase s Turky, české země v habsburském soustátí, barokní umění. Osvícenský absolutismus v habsburské monarchii, vzestup Pruska, zánik polského státu. Napoleonské výboje a rozpad Sv. říše římské
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o dějinném vývoji v prostoru střední Evropy v období 9.-18. století. Hlavní pozornost bude věnována politickému a kulturnímu vývoji zemí Koruny české, který bude doplněn nástinem vývoje v okolních státech, popřípadě zasazením vybraných událostí do dějinného kontextu Evropy.
Studenti získají základní přehled o dějinném vývoji ve střední Evropě v období 9.-18. století.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty historicko-literárních studií a koncipován tak, aby poskytl nezbytný základ pro vytvoření dějinného kontextu při studiu dějin literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na seminářích (max. 3 neomluvené absence), samostudium vybraných kapitol, dosažení příslušného hodnocení v průběžných písemných testech.Pro udělení zápočtu je rozhodující procentuální součet výsledků všech testů na konci semestru, student by měl získat minimálně 75% (jinak řečeno: je jedno, zda bude v jednotlivých testech úspěšný, neboť na konci semestru procentuální výsledky sečtu a vydělím počtem testů, celkový výsledek by měl být minimálně 75%)
|
Doporučená literatura
|
-
Bělina, P. a kol. Dějiny zemí Koruny české 2, Od nástupu osvícemnství po naši dobu. Praha, 1995.
-
Čornej, P. a kol. Dějepis pro gymnázia a střední školy 2, Středověk a raný novověk. Praha, 2004.
-
Čornej, P. a kol. Dějiny zemí Koruny české 1, od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha, 1995.
-
Hlavačka, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy 3, Novověk. Praha, 2006.
-
KLÍMOVÁ, Eva. Atlas světových dějin. 2, Středověk-Novověk.. Praha, 2002. ISBN 80-7011-344-8.
-
Kuklíkovi, J. a J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. Praha, 2005.
|