Vyučující
|
-
Stoklasová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy: Vídeňský kongres a nové uspořádání Evropy. Metternichův absolutismus a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století. 1. fáze formování českého národního hnutí; klasicismus, romantismus, biedermeier. Revoluce 1848, 2. fáze formování českého národního hnutí. Habsburská monarchie ve 2. polovině 19. století, sjednocení Německa. Průmyslové revoluce a nástup kapitalismu, zápas o kolonie. Soupeření velmocí před 1. světovou válkou, balkánská krize. 1. světová válka a její důsledky. Vznik a vývoj Československa do roku 1938, kultura na přelomu století. Zánik Československa, střední Evropa na cestě ke 2. světové válce. 2. světová válka - průběh a důsledky, rozdělení poválečné Evropy - studená válka. Obnovení Československa - politický a kulturní vývoj v letech 1945-1968. Invaze vojsk Varšavské smlouvy, období normalizace, sametová revoluce 1989
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o dějinném vývoji v prostoru střední Evropy v období 9.-20. století. Hlavní pozornost bude věnována politickému a kulturnímu vývoji zemí Koruny české, který bude doplněn nástinem vývoje v okolních státech, popřípadě zasazením vybraných událostí do dějinného kontextu Evropy. Předmět je určen studentům nehistorických oborů!!!
Studenti získají základní přehled o dějinném vývoji ve střední Evropě v období 19.-20. století.
|
Předpoklady
|
Předmět je přednostně určen pro studenty historicko-literárních studií, případně pro studenty nehistorických oborů, kteří neabsolvovali gymnaziální (tříletou/čtyřletou) výuku dějepisu.
UHV/DSE1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na seminářích (max. 3 neomluvené absence), samostudium vybraných kapitol, dosažení příslušného hodnocení v průběžných písemných testech.Pro udělení zápočtu je rozhodující procentuální součet výsledků všech testů na konci semestru, student by měl získat minimálně 70% (jinak řečeno: je jedno, zda bude v jednotlivých testech úspěšný, neboť na konci semestru procentuální výsledky sečtu a vydělím počtem testů, celkový výsledek by měl být minimálně 70%, pokud student nedosáhne tohoto počtu, mohu přihlédnout k aktivní docházce během semestru a účasti při testech a případně odpustit maximálně 5%).
|
Doporučená literatura
|
-
Oxfordský atlas moderních světových dějin. Praha, 1991. ISBN 80-207-0317-9.
-
Hlavačka, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy 3, Novověk. Praha, 2006.
-
Klímová Eva. Atlas světových dějin. 2, Středověk - Novověk. Praha, 2002. ISBN 80-7011-344-8.
-
Klímová Eva. Atlas světových dějin. 2, Středověk ? Novověk. Praha, 2002. ISBN 80-7011-344-8.
-
Kuklíkovi J. a J. Dějepis pro gymnázia a střední školy 4, Nejnovější dějiny. Praha, 2002. ISBN 80-7235-175-3.
|