Předmět: Možnosti interpretace pramene k sociálním dějinám

« Zpět
Název předmětu Možnosti interpretace pramene k sociálním dějinám
Kód předmětu UHV/MIPSD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Halířová Martina, Mgr. Ph.D.
  • Pavelková Čevelová Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Stráníková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Práce v seminářích bude založena na společné práci při analýze vybraného pramene z počátku 19. století (finanční vyrovnání kvůli nemanželskému dítěti). Formou referátů budou představeny vybrané publikace, resp. články reprezentující odlišné možnosti přístupu k historickému prameni, následně bude pramen analyzován a prezentovány metodologické postupy, případně hlouběji osvětleny okolnosti vzniku pramene. V průběhu semestru bude v jednotlivých seminářích věnována pozornost těmto otázkám: - paleografický přepis textu pramene - jazyková a pravopisná úroveň pramene - gramotnost, resp. vzdělanost s ohledem na sociální statut - církevní správa, role kněze, kněz jako autorita - manželství, vs. nemanželské svazky z hlediska církve - nemanželské dítě na počátku 19. století - sociální problém, role státu - sociální postavení svobodné matky, otázka cti

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty na základě společné práce v seminářích s možnostmi práce s pramenem, resp. využitím sekundární literatury při historickém bádání a analýze pramenů.

Předpoklady
Znalost paleografie (poč. 19. stol.), schopnost práce s prameny, schopnost práce s odbornou literaturou. Znalost dějin 18. a 19. století, vývoje společnosti v této době. Alespoň částečná znalost němčiny (práce se sekundární literaturou).

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta

Zájem o problematiku, jíž se věnuje seminář. Aktivní účast na semináři a kvalitní docházka (max. jedna omluvená absence), referát a účast na závěrečném kolokviu (6. 1. 2012).
Doporučená literatura
  • CUŘÍN, František. Vývoj spisovné češtíny. Praha, 1985.
  • DIBELKA Jaroslav. Obranné strategie ?zmrhaných? žen na jindřichohradeckém panství v 17. a na počátku 18. století. Historická demografie 21/2007, s. 5?20.
  • DÜLMEN, Richard van. Bezectní lidé. O katech, děvkách a mlynářích. Nepočestnost a sociální izolace v raném novověku. Praha, 2003.
  • Fuchs, Rachel G. Gender and poverty in nineteenth-century Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-62926-8.
  • HLEDÍKOVÁ, Zdeňka. Dějiny správy v českých zemích od počátků státu po současnost. Praha, 2007. ISBN 978-80-7106-906-5.
  • HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy.. Praha, 1990.
  • KLABOUCH, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. Praha, 1960.
  • Lenderová, Milena . Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha: NLN Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-988-1.
  • Lenderová, Milena. Z dějin české každodennosti : život v 19. století. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4.
  • MACHAČOVÁ, Jana. Dětství v chudé rodině ? 2. polovina 19. století v Českých zemích. In: Halířová, Martina (ed.), Od početí ke školní brašně. Sborník z odborného semináře konaného 29. ? 30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Pardubice 2008, s. 111-118. Pardubice, 2008.
  • MACHAČOVÁ, Jana. Jaké bylo dětství v českých zemích v 19. století? In: Jiránek Tomáš ? Kubeš Jiří (edd.), Dítě a dětství napříč staletími, 2. Pardubické bienále 4. ? 5. dubna 2002, Scientific papers of the University of Pardubice, Series C, Supplement 5. Pardubice 2003, s. 61-66.. Pardubice, 2003.
  • Machačová, Jana. Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781-1914. Opava: Slezské zemské muzeum, 2002. ISBN 80-86224-23-6.
  • NOVOTNÝ, Miroslav. Děti státu. Školství v českých zemích mezi reformou a tradicí, in: Daniela Tinková ? Jaroslav Lorman (edd.), Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář českého osvícenství, s. 148?163. Praha, 2009. ISBN 978-80-7308-246-8.
  • PAWLOWSKY, Verena. Mutter ledig ? Vater Staat. Das Gebär- und Findelhaus in Wien (1784 ? 1919). Innsbruck, 2001.
  • SAURER, Edith. Reglementovaná láska. Církevní a státní zákazy sňatku v předbřeznové habsburské monarchii. In: Havelková, Hana (ed.), Existuje středoevropský model manželství a rodiny? Praha 1995, s. 31-46.. Praha, 1995.
  • SEDLÁČEK, Miroslav. K vývoji českého pravopisu I; Naše řeč, roč. 76, č. 2, s. 57-71. Praha, 1993.
  • SEDLÁČEK, Miroslav. K vývoji českého pravopisu II, Naše řeč, roč. 76, č. 3, s. 126-138. Praha, 1993.
  • ŠAFRÁNEK, Jan. Vývoj soustavy obecného školství v Království českém od roku 1769?1895. Příspěvek k dějinám českého vyučování. Praha, 1897.
  • ŠLOSAR, Dušan. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009.
  • Štaif, Jiří. Obezřetná elita : česká společnost mezi tradicí a revolucí 1830-1851. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-014-1.
  • ŠUBRTOVÁ, Alena. Kontracepce, aborty a infanticida v pramenech k předstatistickému období. Historická demografie 15/1991, s. 9?46. 1991.
  • TINKOVÁ, Daniela. Člověk na okraji společnosti. In: Bůžek, Václav ? Král Pavel (eds.), Člověk českého raného novověku. Praha 2007, s. 9?49.
  • TINKOVÁ, Daniela. Hřích, zločin, šílenství v čase okouzlování světa. Praha, 2004.
  • TINKOVÁ, Daniela. Ilegitimita a ?nová ekonomie života?, problematika svobodných matek a sociální péče na prahu občanské společnosti. Historická demografie 27/2003, s. 133?172.
  • VELKOVÁ, Alice. Dítě jako oběť. Vraždy dětí spáchané jejich matkami ve 2. polovině 19. století. In: Halířová, Martina (ed.), Od početí ke školní brašně. Sborník z odborného semináře konaného 29. ? 30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Pardubice 2008, s.147-163..
  • Velková, Alice. Krutá vrchnost, ubozí poddaní? : proměny venkovské rodiny a společnosti v 18. a první polovině 19. století na příkladu západočeského panství Šťáhlavy. Praha: Akademie věd České republiky Historický ústav, 2009. ISBN 978-80-7286-151-4.
  • VELKOVÁ, Alice. Nemanželské děti ve venkovské společnosti na přelomu 18. a 19. století. In: Jiránek Tomáš ? Kubeš Jiří (edd.), Dítě a dětství napříč staletími, 2. Pardubické bienále 4. ? 5. dubna 2002, Scientific papers of the University of Pardubice, Series C, Supplement 5. Pardubice 2003, s. 205-227.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní