Má bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám definováním inkluze a inkluzivního vzdělávání. Dále představím pozici asistenta pedagoga, jeho historické vymezení, náplň práce, kvalifikační předpoklady, osobnost a kompetence asistenta pedagoga a spolupráci asistenta pedagoga s pedagogem a zákonným zástupcem žáka. Empirický výzkum je realizován kvalitativní metodologií, konkrétně výzkumnou metodou hloubkového rozhovoru se všemi participanty inkluzivního vzdělávání s hlavním cílem popsat, jakou roli sehrává asistent pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání a zaměřit se na pohled ostatních participantů inkluzivního vzdělávání (ředitel školy, pedagog, speciální pedagog, rodič apod.).
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part I deal with defining inclusion and inclusive education. I will also present the position of the teaching assistant, it is historical definition, job description, qualification requirements, personality and competences of the teaching assistant and the cooperation of the teaching assistant with the teacher and the legal representative of the pupil. The empirical research is carried out using qualitative methodology, namely the research method of in-depth interviews with all participants of inclusive education with the main aim to describe the role of the teaching assistant in inclusive education and to focus on the perspective of other participants of inclusive education (school principal, teacher, special educator, parent, etc.).
Teacher's assistant, inclusive education, Inclusion, support measures, student with special educational needs
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám definováním inkluze a inkluzivního vzdělávání. Dále představím pozici asistenta pedagoga, jeho historické vymezení, náplň práce, kvalifikační předpoklady, osobnost a kompetence asistenta pedagoga a spolupráci asistenta pedagoga s pedagogem a zákonným zástupcem žáka. Empirický výzkum je realizován kvalitativní metodologií, konkrétně výzkumnou metodou hloubkového rozhovoru se všemi participanty inkluzivního vzdělávání s hlavním cílem popsat, jakou roli sehrává asistent pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání a zaměřit se na pohled ostatních participantů inkluzivního vzdělávání (ředitel školy, pedagog, speciální pedagog, rodič apod.).
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part I deal with defining inclusion and inclusive education. I will also present the position of the teaching assistant, it is historical definition, job description, qualification requirements, personality and competences of the teaching assistant and the cooperation of the teaching assistant with the teacher and the legal representative of the pupil. The empirical research is carried out using qualitative methodology, namely the research method of in-depth interviews with all participants of inclusive education with the main aim to describe the role of the teaching assistant in inclusive education and to focus on the perspective of other participants of inclusive education (school principal, teacher, special educator, parent, etc.).
Teacher's assistant, inclusive education, Inclusion, support measures, student with special educational needs
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je téma velmi aktuální a diskutované, a to Asistent pedagoga jako nástroj inkluzivního modelu vzdělávání.
Práce bude mít klasické části – teoretickou a praktickou.
V teoretické části představíme inkluzivní model vzdělávání, zaměříme se na charakteristiku inkluzivního vzdělávání, na jeho legislativní rámec, a také na inkluzivní prostředí škol. Představíme profesi asistenta pedagoga, historii asistentství, legislativu upravující práci asistenta pedagoga, metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga, jeho vzdělávání a náplň práce.
Empirický výzkum bude realizován kvalitativní metodologií, konkrétně výzkumnou metodou hloubkového rozhovoru se všemi participanty inkluzivního vzdělávání s hlavním cílem popsat, jakou roli sehrává́ asistent pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání a zaměřit se na pohled ostatních participantů inkluzivního modelu vzdělávání (ředitel školy, pedagog, výchovný poradce, apod.). Cílem bude také rozšířit informovanost veřejnosti o problematice pracovní pozice asistenta pedagoga.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je téma velmi aktuální a diskutované, a to Asistent pedagoga jako nástroj inkluzivního modelu vzdělávání.
Práce bude mít klasické části – teoretickou a praktickou.
V teoretické části představíme inkluzivní model vzdělávání, zaměříme se na charakteristiku inkluzivního vzdělávání, na jeho legislativní rámec, a také na inkluzivní prostředí škol. Představíme profesi asistenta pedagoga, historii asistentství, legislativu upravující práci asistenta pedagoga, metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga, jeho vzdělávání a náplň práce.
Empirický výzkum bude realizován kvalitativní metodologií, konkrétně výzkumnou metodou hloubkového rozhovoru se všemi participanty inkluzivního vzdělávání s hlavním cílem popsat, jakou roli sehrává́ asistent pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání a zaměřit se na pohled ostatních participantů inkluzivního modelu vzdělávání (ředitel školy, pedagog, výchovný poradce, apod.). Cílem bude také rozšířit informovanost veřejnosti o problematice pracovní pozice asistenta pedagoga.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů. [online]. [cit. 2017-03-27]. Dostupné z: https://www.asistentpedagoga.cz
UZLOVÁ, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů. [online]. [cit. 2017-03-27]. Dostupné z: https://www.asistentpedagoga.cz
UZLOVÁ, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila BP, z hlediska motivace k tématu, cílů, metod a forem práce a výsledků. Zodpověděla otázky členů komise a oponenta.