Tato práce se zaměřuje na způsoby využití didaktických her jako prostředků rozvíjejících komunikační kompetence žáků základních škol. Nejprve teoretická část práce představuje a popisuje funkce, druhy a typy her, jejich vliv na žáka a způsoby práce učitele s didaktickými hrami ve výuce anglického jazyka ve vztahu jak k obecným výchovně-vzdělávacím, tak i specifickým cílům výuky anglického jazyka. Následně jsou vydefinovány komunikační kompetence podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a klíčové kompetence podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktická část pak na základě východisek a kritérií definovaných v teoretické části práce hodnotí učebnice z hlediska pojetí didaktických her rozvíjejících komunikační kompetence, přičemž hodnotí i potřeby cílové skupiny v souvislosti s rozvojem klíčových kompetencí žáků.
Annotation in English
The thesis deals with the use of educational games for the purpose of English language acquisition with the focus on communicative competence development. In the theoretical part of the thesis, educational games are discussed with attention to their functions, types and usage in English language lessons. Then, levels of communication competence in the Common European Framework of Reference for Languages and key competencies in the Framework Educational Programme for Basic Education are presented. In the practical part of the thesis, educational games in English textbooks for language learners are evaluated, in order to determine their contribution to development of communicative competence and key competencies of learners.
didactic game, educational game, communicative competence, English language acquisition, evaluation, key competencies
Length of the covering note
97
Language
AN
Annotation
Tato práce se zaměřuje na způsoby využití didaktických her jako prostředků rozvíjejících komunikační kompetence žáků základních škol. Nejprve teoretická část práce představuje a popisuje funkce, druhy a typy her, jejich vliv na žáka a způsoby práce učitele s didaktickými hrami ve výuce anglického jazyka ve vztahu jak k obecným výchovně-vzdělávacím, tak i specifickým cílům výuky anglického jazyka. Následně jsou vydefinovány komunikační kompetence podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a klíčové kompetence podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktická část pak na základě východisek a kritérií definovaných v teoretické části práce hodnotí učebnice z hlediska pojetí didaktických her rozvíjejících komunikační kompetence, přičemž hodnotí i potřeby cílové skupiny v souvislosti s rozvojem klíčových kompetencí žáků.
Annotation in English
The thesis deals with the use of educational games for the purpose of English language acquisition with the focus on communicative competence development. In the theoretical part of the thesis, educational games are discussed with attention to their functions, types and usage in English language lessons. Then, levels of communication competence in the Common European Framework of Reference for Languages and key competencies in the Framework Educational Programme for Basic Education are presented. In the practical part of the thesis, educational games in English textbooks for language learners are evaluated, in order to determine their contribution to development of communicative competence and key competencies of learners.
didactic game, educational game, communicative competence, English language acquisition, evaluation, key competencies
Research Plan
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat způsoby využití didaktické hry jako prostředku rozvíjejícího komunikační kompetenci žáků. V teoretické části práce student popíše a představí funkce, druhy a typy her, jejich vliv na žáka a způsoby práce učitele s didaktickou hrou ve výuce anglického jazyka ve vztahu jak k obecným výchovně-vzdělávacím tak i specifickým cílům VAJ. V praktické části bude student na základě východisek a kritérií definovaných v teoretické části práce hodnotit učebnice z hlediska pojetí didaktických her rozvíjejících komunikační kompetenci a reflektujících potřeby cílové skupiny.
Research Plan
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat způsoby využití didaktické hry jako prostředku rozvíjejícího komunikační kompetenci žáků. V teoretické části práce student popíše a představí funkce, druhy a typy her, jejich vliv na žáka a způsoby práce učitele s didaktickou hrou ve výuce anglického jazyka ve vztahu jak k obecným výchovně-vzdělávacím tak i specifickým cílům VAJ. V praktické části bude student na základě východisek a kritérií definovaných v teoretické části práce hodnotit učebnice z hlediska pojetí didaktických her rozvíjejících komunikační kompetenci a reflektujících potřeby cílové skupiny.
Recommended resources
CHARLENE, Hunter. Games for English and language arts [online]. 3rd ed. Fort Collins, Colorado: Cottonwood Press, 2005 [cit. 2014-05-01]. ISBN 978-193-6162-086. Dostupné z: mathresearchkhemmy.files.wordpress.com/2012/05/game-for-english-and-language-art.pdf.
DÖRNYEI, Zoltán. Motivational strategies in the language classroom [online]. Cambridge, 2001, [cit. 2014-05-01]. ISBN 978-051-1500-565. Dostupné z: http://www.slideshare.net/carlachavezs/motivatonal-strategies-in-the-language-classroom-dornyei-zoltan.
DUNIA, Navaro a Pieiro MILAGRO. Didactic Strategies for Teaching English as a Foreign Language in Seventh and Eighth Grades in Secondary Schools in Costa Rica. In: Kánina [online]. San José: Artes y Letras, 2012. s. 233-251, [cit. 2014-05-01]. ISSN 0378-0473. Dostupné z:http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/viewFile/6479/6178.
GONZALEZ, Yeraldin Marin, José Orlando Montes DE LA BARRERA, Helman Hernández RIANO a Jorge Mario López PEREIRA. Didactic games, a methodological tool evaluated by competences in teaching of the systematic layout planning (SPL). European Society for Engineering Education [online]. 2011, s. 325-328 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://www.sefi.be/wp-content/papers2011/T7/179.pdf.
HADFIELD, Jill a Günther BEDSON. Beginners' communication games: a teacher's resource book of games for young learners of English. Harlow: Pearson Education, 2001. ISBN 05-823-1891-2.
KAFAI, Yasmin B. The Educational Potential of Electronic Games: From Games To Teach to Games To Learn [online]. University of Chicago, Cultural Policy Center, 2001, [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://culturalpolicy.uchicago.edu/papers/2001-video-games/kafai.html.
LEWIS, Gordon a Günther BEDSON. Games for children. Oxford: Oxford University Press, 1999. ISBN 01-943-7224-3.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRENSKY, Marc. Students as Designers and Creators of Educational Computer Games: Who Else? Students As Educational Game Designers [online]. 2007, s. 1-19 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z:http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-Students_as_Game_Creators-.pdf.
SCOTT, Wendy A a Lisbeth H YTREBERG. Teaching English to children [online]. New York: Longman, 1990, [cit. 2014-05-01]. ISBN 05-827-4606-X. Dostupné z: http://www.badarzaman.com/sbzs/wp-content/E%20Books/Teaching%20English%20To%20Children.pdf.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOTH, Maria a Günther BEDSON. Children's games: a teacher's resource book of games for young learners of English. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-9466-0.
Recommended resources
CHARLENE, Hunter. Games for English and language arts [online]. 3rd ed. Fort Collins, Colorado: Cottonwood Press, 2005 [cit. 2014-05-01]. ISBN 978-193-6162-086. Dostupné z: mathresearchkhemmy.files.wordpress.com/2012/05/game-for-english-and-language-art.pdf.
DÖRNYEI, Zoltán. Motivational strategies in the language classroom [online]. Cambridge, 2001, [cit. 2014-05-01]. ISBN 978-051-1500-565. Dostupné z: http://www.slideshare.net/carlachavezs/motivatonal-strategies-in-the-language-classroom-dornyei-zoltan.
DUNIA, Navaro a Pieiro MILAGRO. Didactic Strategies for Teaching English as a Foreign Language in Seventh and Eighth Grades in Secondary Schools in Costa Rica. In: Kánina [online]. San José: Artes y Letras, 2012. s. 233-251, [cit. 2014-05-01]. ISSN 0378-0473. Dostupné z:http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/viewFile/6479/6178.
GONZALEZ, Yeraldin Marin, José Orlando Montes DE LA BARRERA, Helman Hernández RIANO a Jorge Mario López PEREIRA. Didactic games, a methodological tool evaluated by competences in teaching of the systematic layout planning (SPL). European Society for Engineering Education [online]. 2011, s. 325-328 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://www.sefi.be/wp-content/papers2011/T7/179.pdf.
HADFIELD, Jill a Günther BEDSON. Beginners' communication games: a teacher's resource book of games for young learners of English. Harlow: Pearson Education, 2001. ISBN 05-823-1891-2.
KAFAI, Yasmin B. The Educational Potential of Electronic Games: From Games To Teach to Games To Learn [online]. University of Chicago, Cultural Policy Center, 2001, [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://culturalpolicy.uchicago.edu/papers/2001-video-games/kafai.html.
LEWIS, Gordon a Günther BEDSON. Games for children. Oxford: Oxford University Press, 1999. ISBN 01-943-7224-3.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRENSKY, Marc. Students as Designers and Creators of Educational Computer Games: Who Else? Students As Educational Game Designers [online]. 2007, s. 1-19 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z:http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-Students_as_Game_Creators-.pdf.
SCOTT, Wendy A a Lisbeth H YTREBERG. Teaching English to children [online]. New York: Longman, 1990, [cit. 2014-05-01]. ISBN 05-827-4606-X. Dostupné z: http://www.badarzaman.com/sbzs/wp-content/E%20Books/Teaching%20English%20To%20Children.pdf.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOTH, Maria a Günther BEDSON. Children's games: a teacher's resource book of games for young learners of English. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-9466-0.