Bakalářská práce sleduje komplexní restaurátorský zásah provedený na vápencové soše Dia a jí náležícím podstavci z umělého kamene. Socha Dia je součástí kamenosochařského souboru mytologických postav, který náleží Růžové zahradě státního zámku Konopiště. Práce obsahuje podrobný umělecko-historický průzkum, který se zabývá historií a ikonografií díla. Dále je součástí práce chemicko-technologický průzkum, jenž vysvětluje problematiku degradace materiálu díla, řeší možnosti jeho konzervace a zaměřuje se na otázku strukturální konsolidace materiálu. Text také předkládá koncepci restaurování a dokumentuje samotný restaurátorský zásah.
Anotace v angličtině
The Batchelor thesis follows a compex restoration intervention held on limestone sculpture of Zeus and it's plinth made from artifficial stone. The sculpture of Zeus is a part of an iconographic colection of stone sculptures. The collection belongs to the state castle of Konopiště and it is placed in the Rose Garden. The thesis includes the chemical-technological and extended art-historical research. It is focused on the methodes of conservation and consolidation of the artstone. The work elaborates the chosen concept of restoration intervention and documents the intervention.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, rekonstrukce, konsolidace, biodetritický vápenec, Zeus, umělý kámen, státní zámek Konopiště, Růžová zahrada, vídeňský Horní Belvedér, konec 17. století
Klíčová slova v angličtině
Restoration, konservation, reconstruction, consolidation, biodetritic limestone, Zeus, artificial stone, state castle of Konopiště, the Rose Garden, the Vienna Upper Belvedere, late 17th century,
Rozsah průvodní práce
135
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sleduje komplexní restaurátorský zásah provedený na vápencové soše Dia a jí náležícím podstavci z umělého kamene. Socha Dia je součástí kamenosochařského souboru mytologických postav, který náleží Růžové zahradě státního zámku Konopiště. Práce obsahuje podrobný umělecko-historický průzkum, který se zabývá historií a ikonografií díla. Dále je součástí práce chemicko-technologický průzkum, jenž vysvětluje problematiku degradace materiálu díla, řeší možnosti jeho konzervace a zaměřuje se na otázku strukturální konsolidace materiálu. Text také předkládá koncepci restaurování a dokumentuje samotný restaurátorský zásah.
Anotace v angličtině
The Batchelor thesis follows a compex restoration intervention held on limestone sculpture of Zeus and it's plinth made from artifficial stone. The sculpture of Zeus is a part of an iconographic colection of stone sculptures. The collection belongs to the state castle of Konopiště and it is placed in the Rose Garden. The thesis includes the chemical-technological and extended art-historical research. It is focused on the methodes of conservation and consolidation of the artstone. The work elaborates the chosen concept of restoration intervention and documents the intervention.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, rekonstrukce, konsolidace, biodetritický vápenec, Zeus, umělý kámen, státní zámek Konopiště, Růžová zahrada, vídeňský Horní Belvedér, konec 17. století
Klíčová slova v angličtině
Restoration, konservation, reconstruction, consolidation, biodetritic limestone, Zeus, artificial stone, state castle of Konopiště, the Rose Garden, the Vienna Upper Belvedere, late 17th century,
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Dia ze Státního zámku Konopiště a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, stanovení koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historických fotografie a analogie). Při restaurátorském zásahu bude kladen důraz na volbu konsolidačního prostředku a celkové zajištění stability skulptury. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s přidělenými konzultanty a vedoucím práce a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Dia ze Státního zámku Konopiště a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, stanovení koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historických fotografie a analogie). Při restaurátorském zásahu bude kladen důraz na volbu konsolidačního prostředku a celkové zajištění stability skulptury. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s přidělenými konzultanty a vedoucím práce a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v PPT prezentaci představila průběh restaurátorských prací, jež byly součástí zadání bakalářské práce. V prezentaci zmínila hlavní body řešené problematiky počínaje průzkumem, přes stanovení koncepce restaurovaní až po vlastní popis prací na zadaném úkolu. V následné diskuzi reagovala na položené dotazy a připomínky zmíněné v posudcích. Obhajoba proběhla úspěšně.