Tato práce se zabývá obrazem Chicagské gangsterské éry ve vybrané filmografii. Nejprve práce nabízí teoretický základ, ve kterém je popsána historie města a sociální problémy spojované se změnami které Chicago na začátku 20. století pocítilo. Stejná část také pojednává o filmové historii a postavách gangsterů. Následně je analýza vybraných filmů rozdělena na tři kapitoly, které se zabývají rozdílnými záměry vybraných snímků. Práce je pak uzavřena konstatováním, do jaké míry filmy odrážejí reálnou situaci ve městě a jaká je tendence filmařů vůči zobrazování gangsterů.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the depiction of Chicago gangster era in the selected filmography. First, the paper provides the theoretical background by describing the history of the city and the social problems associated with the changes Chicago experienced at the start of the 20th century. This part also discusses movie history and gangster characters. Secondly, the analysis of the selected movies is divided into three chapters discussing different aspects of the films. At the end, a conclusion on how the movies reflect the real situation in the city and what is the tendency of the film makers towards the depiction of gangsters is made.
Klíčová slova
Chicago, gangsteři, sociologie, filmy, historie
Klíčová slova v angličtině
Chicago, gangsters, sociology, movies, history
Rozsah průvodní práce
65 s. (167 690 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá obrazem Chicagské gangsterské éry ve vybrané filmografii. Nejprve práce nabízí teoretický základ, ve kterém je popsána historie města a sociální problémy spojované se změnami které Chicago na začátku 20. století pocítilo. Stejná část také pojednává o filmové historii a postavách gangsterů. Následně je analýza vybraných filmů rozdělena na tři kapitoly, které se zabývají rozdílnými záměry vybraných snímků. Práce je pak uzavřena konstatováním, do jaké míry filmy odrážejí reálnou situaci ve městě a jaká je tendence filmařů vůči zobrazování gangsterů.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the depiction of Chicago gangster era in the selected filmography. First, the paper provides the theoretical background by describing the history of the city and the social problems associated with the changes Chicago experienced at the start of the 20th century. This part also discusses movie history and gangster characters. Secondly, the analysis of the selected movies is divided into three chapters discussing different aspects of the films. At the end, a conclusion on how the movies reflect the real situation in the city and what is the tendency of the film makers towards the depiction of gangsters is made.
Klíčová slova
Chicago, gangsteři, sociologie, filmy, historie
Klíčová slova v angličtině
Chicago, gangsters, sociology, movies, history
Zásady pro vypracování
Na začátku 20. století došlo v Chicagu vinou rapidního nárustu populace k rozšíření sociálně patologických jevů, především pak organizované trestné činnosti. Město je díky tomu známo obzvláště kvůli působení mafie, která mezi své řady lákala ty, jimž se nepovedlo dosáhnout tzv. amerického snu. Toto gangsterské období se následně stalo předlohou pro mnoho filmů.
Úvod práce se zaměří zejména na americké hodnoty a na to, do jaké míry se ideály, jakými jsou ?self-made-man? nebo ?americký sen? podepsaly na změnách, kterými Chicago na začátku 20. století prošlo. Pro sledování této transformace jsou důležité zejména zjištění tzv. Chicagské školy a dalších sociálních kritiků, zabývajících se vývojem města.
Hlavní částí práce bude analýza filmografie, tedy těch snímků, které zobrazují organizovaný zločin na pozadí Chicaga v prvních dekádách 20. století. Tato analýza se bude soustředit na to, do jaké míry dochází k reflexi dřívějšího zjištění a na to, jak se filmový pohled na mafii a její význam pro zklamanou společnost změnil v průběhu několika desetiletí.
Zásady pro vypracování
Na začátku 20. století došlo v Chicagu vinou rapidního nárustu populace k rozšíření sociálně patologických jevů, především pak organizované trestné činnosti. Město je díky tomu známo obzvláště kvůli působení mafie, která mezi své řady lákala ty, jimž se nepovedlo dosáhnout tzv. amerického snu. Toto gangsterské období se následně stalo předlohou pro mnoho filmů.
Úvod práce se zaměří zejména na americké hodnoty a na to, do jaké míry se ideály, jakými jsou ?self-made-man? nebo ?americký sen? podepsaly na změnách, kterými Chicago na začátku 20. století prošlo. Pro sledování této transformace jsou důležité zejména zjištění tzv. Chicagské školy a dalších sociálních kritiků, zabývajících se vývojem města.
Hlavní částí práce bude analýza filmografie, tedy těch snímků, které zobrazují organizovaný zločin na pozadí Chicaga v prvních dekádách 20. století. Tato analýza se bude soustředit na to, do jaké míry dochází k reflexi dřívějšího zjištění a na to, jak se filmový pohled na mafii a její význam pro zklamanou společnost změnil v průběhu několika desetiletí.
Seznam doporučené literatury
Primární zdroje:
The Public Enemy. Directed by William A. Wellman. 1931.
Scarface. Directed by Howard Hawks and Richard Rosson. 1932.
Al Capone. Directed by Richard Wilson. 1959.
The St. Valentine´s Day Massacre. Directed by Roger Corman. 1967.
The Untouchables. Directed by Brian De Palma. 1987.
Road to Perdition. Directed by Sam Mendes. 2002.
Public Enemies. Directed by Michael Mann. 2009.
Sekundární zdroje:
Thrasher, Frederic Milton. The Gang: A Study of 1,313 Gangs in Chicago. Chicago: University of Chicago Press; Abridged edition, 2013.
Park, Robert E. and Burgess, Ernest Watson. The City. Chicago: University of Chicago Press; New impression edition, 1968.
Burgess, Ernest and Bogue, Donald J. (eds.). Urban Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 1967.
Park, Robert E. (1915). "The City: Suggestions for the Investigation of Behavior in the City Environment", The American Journal of Sociology 20:579-83.
Empey L. T. (1967) "Delinquency Theory and Recent Research". Journal of Research in Crime and Delinquency 4.
Philips, Gene D. Major Film Directors of the American and British Cinema. Bethelem, Pennsylvania: Lehig University Press, 1999.
Lewis, Jon (ed.). The New American Cinema. Durham and London: Duke University Press, 1998.
Sklar, Robert. Movie-Made America: A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1994.
Lombardo, Robert M. Organized Crime in Chicago: Beyond the Mafia. University of Illinois Press, 2012.
Toland, John. The Dillinger Days. Da Capo Press, 1995.
Seznam doporučené literatury
Primární zdroje:
The Public Enemy. Directed by William A. Wellman. 1931.
Scarface. Directed by Howard Hawks and Richard Rosson. 1932.
Al Capone. Directed by Richard Wilson. 1959.
The St. Valentine´s Day Massacre. Directed by Roger Corman. 1967.
The Untouchables. Directed by Brian De Palma. 1987.
Road to Perdition. Directed by Sam Mendes. 2002.
Public Enemies. Directed by Michael Mann. 2009.
Sekundární zdroje:
Thrasher, Frederic Milton. The Gang: A Study of 1,313 Gangs in Chicago. Chicago: University of Chicago Press; Abridged edition, 2013.
Park, Robert E. and Burgess, Ernest Watson. The City. Chicago: University of Chicago Press; New impression edition, 1968.
Burgess, Ernest and Bogue, Donald J. (eds.). Urban Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 1967.
Park, Robert E. (1915). "The City: Suggestions for the Investigation of Behavior in the City Environment", The American Journal of Sociology 20:579-83.
Empey L. T. (1967) "Delinquency Theory and Recent Research". Journal of Research in Crime and Delinquency 4.
Philips, Gene D. Major Film Directors of the American and British Cinema. Bethelem, Pennsylvania: Lehig University Press, 1999.
Lewis, Jon (ed.). The New American Cinema. Durham and London: Duke University Press, 1998.
Sklar, Robert. Movie-Made America: A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1994.
Lombardo, Robert M. Organized Crime in Chicago: Beyond the Mafia. University of Illinois Press, 2012.
Toland, John. The Dillinger Days. Da Capo Press, 1995.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil hlavní teze své práce, stručně referoval o obsahu a velmi dobře reagoval na podněty z posudků a na další otázky komise. Tato se shodla na hodnocení C.