Práce se zabývá vztahem romských dětí ke školnímu prostředí a tím, jak se tento vztah může různit u dětí žijících v romské rodině a romských dětí žijících ve výchovném zařízení, tedy mimo rodinu. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky k tématům vzdělávání, rodiny a výchovných ústavů. V praktické části je popsána situace romských dětí ve dvou školských zařízeních, 4. ZŠ v Kolíně a DDŠ v Býchorech.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the relationship of the Roma children with the school environment and the way it may differ with children living in the Roma family and the Roma children living in the children?s homes, i.e. outside the family. The theoretical part of the work summarizes the basic knowledge regarding the themes of education, family and educational facilities. In the practical part the situation of the Roma children in two educational facilities, the 4th Elementary School in Kolín and Children?s Home and School in Býchory, is described in detail.
Klíčová slova
Romské dítě/žák, vzdělání, integrace, pedagog, rodič, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Roma child/pupil, education, integration, teacher, parent, educational facility
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vztahem romských dětí ke školnímu prostředí a tím, jak se tento vztah může různit u dětí žijících v romské rodině a romských dětí žijících ve výchovném zařízení, tedy mimo rodinu. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky k tématům vzdělávání, rodiny a výchovných ústavů. V praktické části je popsána situace romských dětí ve dvou školských zařízeních, 4. ZŠ v Kolíně a DDŠ v Býchorech.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the relationship of the Roma children with the school environment and the way it may differ with children living in the Roma family and the Roma children living in the children?s homes, i.e. outside the family. The theoretical part of the work summarizes the basic knowledge regarding the themes of education, family and educational facilities. In the practical part the situation of the Roma children in two educational facilities, the 4th Elementary School in Kolín and Children?s Home and School in Býchory, is described in detail.
Klíčová slova
Romské dítě/žák, vzdělání, integrace, pedagog, rodič, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Roma child/pupil, education, integration, teacher, parent, educational facility
Zásady pro vypracování
Práce bude nahlédnutím do školního prostředí, kde jsou přítomny romské děti nebo mládež. Bude zaměřena na vztahy dětí ve třídách základních škol, vztahy učitelů k romským dětem a problémy, se kterými se mohou romské děti ve škole setkat (jazyk?, jiná příprava v předškolním věku?, apod.).
Práce bude sestávat z kompilace již dostupných materiálů o tomto tématu a z vlastního výzkumu na základních školách a v místech působení romské mládeže a dětí. Výzkum bude probíhat zejména pozorováním ve školním prostředí a nestrukturovanými rozhoory s dětmi či jejich učiteli.
Cílem práce je zjistit, jestli mají děti z romských rodin ke školnímu prostředí nějaký vztah, popřípadě jaký.
Zásady pro vypracování
Práce bude nahlédnutím do školního prostředí, kde jsou přítomny romské děti nebo mládež. Bude zaměřena na vztahy dětí ve třídách základních škol, vztahy učitelů k romským dětem a problémy, se kterými se mohou romské děti ve škole setkat (jazyk?, jiná příprava v předškolním věku?, apod.).
Práce bude sestávat z kompilace již dostupných materiálů o tomto tématu a z vlastního výzkumu na základních školách a v místech působení romské mládeže a dětí. Výzkum bude probíhat zejména pozorováním ve školním prostředí a nestrukturovanými rozhoory s dětmi či jejich učiteli.
Cílem práce je zjistit, jestli mají děti z romských rodin ke školnímu prostředí nějaký vztah, popřípadě jaký.
Seznam doporučené literatury
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Karolinum, Praha: 2008
Romové v České republice. Socioklub, Praha: 1999
HAJSKÁ, Markéta. Romové v českém vzdělávacím systému.
Romano džaniben.
Seznam doporučené literatury
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Karolinum, Praha: 2008
Romové v České republice. Socioklub, Praha: 1999
HAJSKÁ, Markéta. Romové v českém vzdělávacím systému.
Romano džaniben.