Tato diplomová práce se zabývá možnosti péče a výchovy dítěte ADHD v dětském domově. Je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zabývá historickým vývojem syndromu ADHD a také jeho charakteristikou. Dále jsou zde zmíněny symptomy ADHD, jak obecně, tak dle věku jedince. Práce se věnuje také léčbě ADHD jeho etiologii, legislativě, ale i problematice ústavní péče. Praktická část práce se zaměřuje na kvalitativní výzkum provedený v Dětském domově Racek. Cílem této diplomové práce bylo provedení analýzy výchovných přístupů a metod, které jsou vhodné pro práci s dítětem, které trpí syndromem ADHD a to se zaměřením a s ohledem na prostředí dětského domova. Dále navrhnout strategii pro uskutečnění správné reedukace, vývoje a výchovy dítěte se syndromem ADHD.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of care and education of an ADHD child in an orphanage. It consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with the historical development of ADHD syndrome and its characteristics. Furthermore, the symptoms of ADHD are mentioned here, both in general and according to the age of the individual. The work also deals with the treatment of ADHD, its etiology, legislation, but also the issue of institutional care. The practical part of the work focuses on qualitative research conducted in the Seagull Children's Home. The aim of this diploma thesis was to perform an analysis of educational approaches and methods that are suitable for working with a child who suffers from ADHD syndrome with a focus and with regard to the environment of the children's home. Furthermore, to propose a strategy for the proper reeducation, development and education of a child with ADHD syndrome.
Klíčová slova
ADHD, dítě, dětský domov, hyperaktivita, nepozornost
Tato diplomová práce se zabývá možnosti péče a výchovy dítěte ADHD v dětském domově. Je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zabývá historickým vývojem syndromu ADHD a také jeho charakteristikou. Dále jsou zde zmíněny symptomy ADHD, jak obecně, tak dle věku jedince. Práce se věnuje také léčbě ADHD jeho etiologii, legislativě, ale i problematice ústavní péče. Praktická část práce se zaměřuje na kvalitativní výzkum provedený v Dětském domově Racek. Cílem této diplomové práce bylo provedení analýzy výchovných přístupů a metod, které jsou vhodné pro práci s dítětem, které trpí syndromem ADHD a to se zaměřením a s ohledem na prostředí dětského domova. Dále navrhnout strategii pro uskutečnění správné reedukace, vývoje a výchovy dítěte se syndromem ADHD.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of care and education of an ADHD child in an orphanage. It consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with the historical development of ADHD syndrome and its characteristics. Furthermore, the symptoms of ADHD are mentioned here, both in general and according to the age of the individual. The work also deals with the treatment of ADHD, its etiology, legislation, but also the issue of institutional care. The practical part of the work focuses on qualitative research conducted in the Seagull Children's Home. The aim of this diploma thesis was to perform an analysis of educational approaches and methods that are suitable for working with a child who suffers from ADHD syndrome with a focus and with regard to the environment of the children's home. Furthermore, to propose a strategy for the proper reeducation, development and education of a child with ADHD syndrome.
Klíčová slova
ADHD, dítě, dětský domov, hyperaktivita, nepozornost
Teoretická část práce se bude zabývat charakteristikou dítěte se syndromem ADHD, jeho příznaky a příčinami, diagnostikou a metodami jeho řešení. V teoretické části práce se autorka bude také věnovat zařízením poskytující diagnostickou a reedukační péči pro děti se syndromem ADHD. V praktické části této práce bude využito kvalitativní výzkumné šetření a především tyto techniky: vlastní pozorování, rozhovor a analýza osobní dokumentace dítěte. Cílem této diplomové práce bude provedení analýzy výchovných přístupů a metod, které jsou vhodné pro práci s dítětem, které trpí syndromem ADHD a to se zaměřením a s ohledem na prostředí dětského domova. Dále navrhnout strategii pro uskutečnění správné reedukace, vývoje a výchovy dítěte se syndromem ADHD.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat charakteristikou dítěte se syndromem ADHD, jeho příznaky a příčinami, diagnostikou a metodami jeho řešení. V teoretické části práce se autorka bude také věnovat zařízením poskytující diagnostickou a reedukační péči pro děti se syndromem ADHD. V praktické části této práce bude využito kvalitativní výzkumné šetření a především tyto techniky: vlastní pozorování, rozhovor a analýza osobní dokumentace dítěte. Cílem této diplomové práce bude provedení analýzy výchovných přístupů a metod, které jsou vhodné pro práci s dítětem, které trpí syndromem ADHD a to se zaměřením a s ohledem na prostředí dětského domova. Dále navrhnout strategii pro uskutečnění správné reedukace, vývoje a výchovy dítěte se syndromem ADHD.
Seznam doporučené literatury
BIEDERMAN J, Hammerness P, Doyle R, Joshi G, Aleardi M, Mick E. Risperidone treatment for ADHD in children and adolescents with bipolar disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2008 Feb BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3627-3 DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O. Hyperkynetická porucha ADHD. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-419-5 DUPAUL, George J. a Gary STONER. ADHD in the schools: assessment and intervention strategies. Third edition. New York: The Guilford Press, 2014. ISBN 978-1-4625-2600-0. JÁNSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové : Gaudeamus. 2004. ISBN 80-7041-114-7 JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele.2. vyd. Praha: D + H, 2007. 127 s. ISBN 9788090386914. LOUGY, Richard A., Silvia L. DERUVO a David K. ROSENTHAL. The school counselor's guide to ADHD: what to know and do to help your students. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2009. ISBN 978-1-4129-6652-8. PREKOPOVÁ, J. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7 RIEF, SANDRA F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Přel. (z ang.) L. Staňková. 1.vyd. Praha : Portál, 1999. 256 s. ISBN 80-7178-287-4 ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0928-7. TRAIN, Alan. Helping the aggressive child: how to deal with difficult children. London: Souvenir Press, 1993. Human horizons series. ISBN 0-285-63152-7.
Seznam doporučené literatury
BIEDERMAN J, Hammerness P, Doyle R, Joshi G, Aleardi M, Mick E. Risperidone treatment for ADHD in children and adolescents with bipolar disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2008 Feb BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3627-3 DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O. Hyperkynetická porucha ADHD. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-419-5 DUPAUL, George J. a Gary STONER. ADHD in the schools: assessment and intervention strategies. Third edition. New York: The Guilford Press, 2014. ISBN 978-1-4625-2600-0. JÁNSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové : Gaudeamus. 2004. ISBN 80-7041-114-7 JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele.2. vyd. Praha: D + H, 2007. 127 s. ISBN 9788090386914. LOUGY, Richard A., Silvia L. DERUVO a David K. ROSENTHAL. The school counselor's guide to ADHD: what to know and do to help your students. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2009. ISBN 978-1-4129-6652-8. PREKOPOVÁ, J. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7 RIEF, SANDRA F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Přel. (z ang.) L. Staňková. 1.vyd. Praha : Portál, 1999. 256 s. ISBN 80-7178-287-4 ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0928-7. TRAIN, Alan. Helping the aggressive child: how to deal with difficult children. London: Souvenir Press, 1993. Human horizons series. ISBN 0-285-63152-7.
Přílohy volně vložené
Brožura (Jak pracovat s dítětem ADHD?)
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala motivaci k tématu práce, cíl, metodologii a výsledek kvantitativního šetření. Odpověděla na otázky ved. práce a oponenta.