Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálních dopadů očních vad u dětí v předškolním věku. Teoretická část pojednává o samotném zrakovém postižení, včetně jeho příčin, nejčastějších typů zrakových vad u dětí této věkové skupiny a možnostmi jejich prevence. Práce dále poskytuje informace o kompenzačních pomůckách, organizacích, sociálních dávkách a v neposlední řadě se zabývá charakteristikou obecně prospěšné společnosti PROZRAK.
Výzkumná část je vedena prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s rodiči zrakově postižených dětí, kteří navštěvují ortopticko pleoptické cvičení. Tyto rozhovory se zaměřují na péči o děti se zrakovou vadou, adaptaci na kompenzační pomůcky, integraci dětí do společnosti, sociální dopady na rodinu a celkovou spokojenost s organizací PROZRAK.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the issue of social impacts of eye defects in children of preschool age. The theoretical part deals with visual impairment itself, including its causes, the most common types of visual impairment in children of this age group and the possibilities of their prevention. The thesis also provides
information about compensatory aids, organisations, social benefits and last but not least, it deals with the characteristics of the PROZRAK company.
The research part is conducted through semi-structured interviews with parents of visually impaired children who attend orthoptic-pleoptic exercises. These interviews focus on the care of children with visual impairment, adaptation to compensatory aids, integration of children into society, social impact on the family and overall satisfaction with the PROZRAK organization.
Klíčová slova
Zrak, zrakové postižení, vady oka, dítě se zrakovým postižením, sociální dopady
Klíčová slova v angličtině
Vision, visual impairment, eye defects, a child with a visual impairment, social impacts
Rozsah průvodní práce
83 s. (148 009 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálních dopadů očních vad u dětí v předškolním věku. Teoretická část pojednává o samotném zrakovém postižení, včetně jeho příčin, nejčastějších typů zrakových vad u dětí této věkové skupiny a možnostmi jejich prevence. Práce dále poskytuje informace o kompenzačních pomůckách, organizacích, sociálních dávkách a v neposlední řadě se zabývá charakteristikou obecně prospěšné společnosti PROZRAK.
Výzkumná část je vedena prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s rodiči zrakově postižených dětí, kteří navštěvují ortopticko pleoptické cvičení. Tyto rozhovory se zaměřují na péči o děti se zrakovou vadou, adaptaci na kompenzační pomůcky, integraci dětí do společnosti, sociální dopady na rodinu a celkovou spokojenost s organizací PROZRAK.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the issue of social impacts of eye defects in children of preschool age. The theoretical part deals with visual impairment itself, including its causes, the most common types of visual impairment in children of this age group and the possibilities of their prevention. The thesis also provides
information about compensatory aids, organisations, social benefits and last but not least, it deals with the characteristics of the PROZRAK company.
The research part is conducted through semi-structured interviews with parents of visually impaired children who attend orthoptic-pleoptic exercises. These interviews focus on the care of children with visual impairment, adaptation to compensatory aids, integration of children into society, social impact on the family and overall satisfaction with the PROZRAK organization.
Klíčová slova
Zrak, zrakové postižení, vady oka, dítě se zrakovým postižením, sociální dopady
Klíčová slova v angličtině
Vision, visual impairment, eye defects, a child with a visual impairment, social impacts
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Pavel, 2019. Zraková postižení. 1. vyd. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-271-2635-4.
FIDLEROVÁ, Dagmar, 2015. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. 1. vyd. Pardubice, 91 s. ISBN 978-80-260-9209-4.
FINKOVÁ, Dita; LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika, 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 159 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
KIMPLOVÁ, Tereza a KOLAŘÍKOVÁ, Marta, 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Triton, 160 s. ISBN 978-80-7387-831-3.
KLIMENTOVÁ, Eva, 2018. Osoby se zdravotním postižením v sociologickém výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 106 s. ISBN 978-80-244-5434-4.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Pavel, 2019. Zraková postižení. 1. vyd. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-271-2635-4.
FIDLEROVÁ, Dagmar, 2015. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. 1. vyd. Pardubice, 91 s. ISBN 978-80-260-9209-4.
FINKOVÁ, Dita; LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika, 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 159 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
KIMPLOVÁ, Tereza a KOLAŘÍKOVÁ, Marta, 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Triton, 160 s. ISBN 978-80-7387-831-3.
KLIMENTOVÁ, Eva, 2018. Osoby se zdravotním postižením v sociologickém výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 106 s. ISBN 978-80-244-5434-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a bakalářskou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.