Bakalářská práce se zabývá tématem uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce. Teoretická část obsahuje seznámení s druhy postižení, dále informace o vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením v ČR. Další části pojednávají o významu práce, problematice nedostatku pracovních příležitostí a metodách řešení nezaměstnanosti osob s mentálním postižením. Praktická část za využití hloubkových rozhovorů kvalitativně zjišťuje, jaké mají osoby s mentálním postižením reálné možnosti uplatnění na trhu práce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of people with mental disabilities in the labor market. The theoretical part includes introduction to forms of disability and informations about the education system for people with mental disabilities in the Czech Republic. Other parts discuss the importance of work, the issue of lack of employment opportunities and methods to address unemployment among people with mental disabilities. The practical part using in-depth interviews qualitatively detects real opportunities for people with mental disabilities in the labor market.
Klíčová slova
mentální postižení, trh práce, speciální vzdělávání, význam práce
Klíčová slova v angličtině
mental disability, labor market, special education, the importance of work
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce. Teoretická část obsahuje seznámení s druhy postižení, dále informace o vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením v ČR. Další části pojednávají o významu práce, problematice nedostatku pracovních příležitostí a metodách řešení nezaměstnanosti osob s mentálním postižením. Praktická část za využití hloubkových rozhovorů kvalitativně zjišťuje, jaké mají osoby s mentálním postižením reálné možnosti uplatnění na trhu práce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of people with mental disabilities in the labor market. The theoretical part includes introduction to forms of disability and informations about the education system for people with mental disabilities in the Czech Republic. Other parts discuss the importance of work, the issue of lack of employment opportunities and methods to address unemployment among people with mental disabilities. The practical part using in-depth interviews qualitatively detects real opportunities for people with mental disabilities in the labor market.
Klíčová slova
mentální postižení, trh práce, speciální vzdělávání, význam práce
Klíčová slova v angličtině
mental disability, labor market, special education, the importance of work
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi pracovního zapojení osob s mentálním postižením. Práce bude složena ze dvou částí. Teoretické, která bude obsahovat seznámení s druhy postižení, dále informace o vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením, včetně možností na trhu práce. Cílem praktické části bude zjistit, jaké mají osoby s mentálním postižením možnosti na trhu práce. Součástí empirického zkoumání bude také analýza dokumentů, dále potom příležitosti a možnosti poskytované pracovním úřadem. Cílem práce bude zmapovat reálné možnosti, které se lidem s mentálním postižením nabízí. Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu za použití rozhovorů s učiteli a rodiči osob s mentálním postižením.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi pracovního zapojení osob s mentálním postižením. Práce bude složena ze dvou částí. Teoretické, která bude obsahovat seznámení s druhy postižení, dále informace o vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením, včetně možností na trhu práce. Cílem praktické části bude zjistit, jaké mají osoby s mentálním postižením možnosti na trhu práce. Součástí empirického zkoumání bude také analýza dokumentů, dále potom příležitosti a možnosti poskytované pracovním úřadem. Cílem práce bude zmapovat reálné možnosti, které se lidem s mentálním postižením nabízí. Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu za použití rozhovorů s učiteli a rodiči osob s mentálním postižením.
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011, 221 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3678-890.
VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-6202-257.
PEŠTÁLOVÁ, Lenka. Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání : stav k 1.1.2010. 2., přeprac. vyd. Třinec: RESK, 2010, 267 s. ISBN 978-80-904324-1-3.
Zákon č. 262/2006 Sb. ze dne 21. dubna 2006, Zákoník práce. In: Sbírka zákonů. 7. 6. 2006, částka 84. ISSN 1211-1244, Dostupné z: http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=z262_2006_1
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011, 221 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3678-890.
VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-6202-257.
PEŠTÁLOVÁ, Lenka. Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání : stav k 1.1.2010. 2., přeprac. vyd. Třinec: RESK, 2010, 267 s. ISBN 978-80-904324-1-3.
Zákon č. 262/2006 Sb. ze dne 21. dubna 2006, Zákoník práce. In: Sbírka zákonů. 7. 6. 2006, částka 84. ISSN 1211-1244, Dostupné z: http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=z262_2006_1