Práce je věnována komunikaci s neslyšícími, ve které se budu se snažit vystihnout různé způsoby komunikace včetně specifických komunikačních prostředků. Vše se bude opírat o teoretická východiska lingvistické antropologie, výzkum ve speciální škole pro neslyšící a mé dlouhodobé zkušenosti s neslyšící osobou, bratrem Filipem.
Anotace v angličtině
The work is devoted to communication with deaf people, in which I will try to capture the different modes of communication including the specific means of communication. Everything will rely on the theoretical background of linguistic anthropology, research in a special school for the deaf and my long-term experience with the deaf person, the brother of Philip.
Práce je věnována komunikaci s neslyšícími, ve které se budu se snažit vystihnout různé způsoby komunikace včetně specifických komunikačních prostředků. Vše se bude opírat o teoretická východiska lingvistické antropologie, výzkum ve speciální škole pro neslyšící a mé dlouhodobé zkušenosti s neslyšící osobou, bratrem Filipem.
Anotace v angličtině
The work is devoted to communication with deaf people, in which I will try to capture the different modes of communication including the specific means of communication. Everything will rely on the theoretical background of linguistic anthropology, research in a special school for the deaf and my long-term experience with the deaf person, the brother of Philip.
Tato bakalářská práce bude zaměřena na komunikaci s neslyšícími. Mým úsilím je postihnout různé způsoby komunikace, ať už jde o neslyšící s neslyšícími či neslyšící se slyšícími, včetně specifických komunikačních prostředků. Výzkum bude prováděn prostřednictvím rozhovorů, dostazníků a zúčastněného pozorování ve Střední škole, Základní škole a Mateřské škole pro sluchově postižené v Hradci Králové. Práce se bude opírat o teoretická východiska lingivstické antropologie a také mé vlastní dlouholeté zkušenosti s komunikací s neslyšícím člověkem.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce bude zaměřena na komunikaci s neslyšícími. Mým úsilím je postihnout různé způsoby komunikace, ať už jde o neslyšící s neslyšícími či neslyšící se slyšícími, včetně specifických komunikačních prostředků. Výzkum bude prováděn prostřednictvím rozhovorů, dostazníků a zúčastněného pozorování ve Střední škole, Základní škole a Mateřské škole pro sluchově postižené v Hradci Králové. Práce se bude opírat o teoretická východiska lingivstické antropologie a také mé vlastní dlouholeté zkušenosti s komunikací s neslyšícím člověkem.
Seznam doporučené literatury
1) EVANS, L. 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické cen- trum. 89 s. ISBN 80-238-7915-4.
2) HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch . Praha : SPN, 1962
3) HOMOLÁČ, J. 1998. Komunikace neslyšících. Sociolingvistika (antologie textů). Praha: FF UK. 161 s. ISBN 80-85899-40-X.
4) JANOTOVÁ, N . Odezírání u sluchově postižených dětí . Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6
5) JANOTOVÁ, N . Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-84-1
6) KOL. AUTORŮ. Tiché rozhovory: Náhlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: FRPSP, 2012.
7) KRAHULCOVÁ, B. 2001. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum. 303 s. ISBN 80-246-0329-2.
8) LANE, Harlan. Pod maskou benevolence: Zneschopňování neslyšící komunity. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024624495.
9) POTMĚŠIL, M. Některé příčiny a důsledky nesprávné výchovy sluchově postižených dětí. In Speciální pedagogika : Praha : UK, 1999, č.5. ISSN 1211-2720
10) STRNADOVÁ,V. Současné problémy české komunity neslyšících I. Hluchota a jazyková komunikace . Praha : DeskTop Publishing FF UK, 1998. ISBN 80-85899- 45-0
11) VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí . Praha : Septima, 1996.ISBN 80-85801-82-5
12) VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-83-3
13) VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Psychologie myšlení a řeči. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2004. ISBN 80-7178-943-7.
Seznam doporučené literatury
1) EVANS, L. 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické cen- trum. 89 s. ISBN 80-238-7915-4.
2) HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch . Praha : SPN, 1962
3) HOMOLÁČ, J. 1998. Komunikace neslyšících. Sociolingvistika (antologie textů). Praha: FF UK. 161 s. ISBN 80-85899-40-X.
4) JANOTOVÁ, N . Odezírání u sluchově postižených dětí . Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6
5) JANOTOVÁ, N . Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-84-1
6) KOL. AUTORŮ. Tiché rozhovory: Náhlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: FRPSP, 2012.
7) KRAHULCOVÁ, B. 2001. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum. 303 s. ISBN 80-246-0329-2.
8) LANE, Harlan. Pod maskou benevolence: Zneschopňování neslyšící komunity. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024624495.
9) POTMĚŠIL, M. Některé příčiny a důsledky nesprávné výchovy sluchově postižených dětí. In Speciální pedagogika : Praha : UK, 1999, č.5. ISSN 1211-2720
10) STRNADOVÁ,V. Současné problémy české komunity neslyšících I. Hluchota a jazyková komunikace . Praha : DeskTop Publishing FF UK, 1998. ISBN 80-85899- 45-0
11) VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí . Praha : Septima, 1996.ISBN 80-85801-82-5
12) VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-83-3
13) VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Psychologie myšlení a řeči. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2004. ISBN 80-7178-943-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci, její cíl, užité metody a závěry. Byly přečteny oba posudky,