Tato bakalářská práce se zaměřuje tvorbu matematického modelu brzdové výstroje nákladního vozu využitelného pro simulaci jízdní brzdové zkoušky. V první části práce jsou rozebrány konvenční brzdové systémy nákladních vozů a popis jejich metodik zkoušení. Na základě výstupů úvodních kapitol je vytvořen matematický model, který je následně podroben validaci. Zároveň je zpracována citlivostní analýza tohoto modelu na vstupní parametry.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on creation of a freight wagon brake equipment mathematical model usable for a running brake test simulation. Initial chapters of this thesis are dealing with conventional freight wagon brake systems and describing methodologies of carrying out their tests. As a result of this introduction is proposed a mathematical model which is afterwards put under a validation. Alongside this validation is processed sensitivity analysis on input parameters.
Keywords
nákladní vůz, brzdová zkouška, simulace, součinitel tření
Keywords in English
freight wagon, brake test, simulation, coefficient of friction
Length of the covering note
96 s.; p/xxxi s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zaměřuje tvorbu matematického modelu brzdové výstroje nákladního vozu využitelného pro simulaci jízdní brzdové zkoušky. V první části práce jsou rozebrány konvenční brzdové systémy nákladních vozů a popis jejich metodik zkoušení. Na základě výstupů úvodních kapitol je vytvořen matematický model, který je následně podroben validaci. Zároveň je zpracována citlivostní analýza tohoto modelu na vstupní parametry.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on creation of a freight wagon brake equipment mathematical model usable for a running brake test simulation. Initial chapters of this thesis are dealing with conventional freight wagon brake systems and describing methodologies of carrying out their tests. As a result of this introduction is proposed a mathematical model which is afterwards put under a validation. Alongside this validation is processed sensitivity analysis on input parameters.
Keywords
nákladní vůz, brzdová zkouška, simulace, součinitel tření
Keywords in English
freight wagon, brake test, simulation, coefficient of friction
Research Plan
Zpracovat problematiku možností využití výpočtové simulace jízdních brzdových zkoušek k návrhu či ověření výkonnosti brzdové výstroje nákladních vozů porovnáním s výsledky realizovaných zkoušek s důrazem na analýzu poskytnutých dat z realizovaných zkoušek nákladních vozů a na citlivostní analýzu výsledků simulačních výpočtů na vybrané vstupní parametry.
Vypracujte:
1. Rešerše brzdových systémů nákladních vozů a metodik brzdových zkoušek.
2. Tvorba matematického modelu vozu a brzdového systému nákladního vozu.
3. Analýza dat naměřených při jízdních brzdových zkouškách a jejich interpretace.
4. Simulace jízdních brzdových zkoušek pro konkrétní vozy a podmínky.
5. Citlivostní analýza výsledků simulačních výpočtů na vybrané vstupní parametry.
6. Porovnání a hodnocení výsledků simulace jízdních brzdových zkoušek a měření.
Research Plan
Zpracovat problematiku možností využití výpočtové simulace jízdních brzdových zkoušek k návrhu či ověření výkonnosti brzdové výstroje nákladních vozů porovnáním s výsledky realizovaných zkoušek s důrazem na analýzu poskytnutých dat z realizovaných zkoušek nákladních vozů a na citlivostní analýzu výsledků simulačních výpočtů na vybrané vstupní parametry.
Vypracujte:
1. Rešerše brzdových systémů nákladních vozů a metodik brzdových zkoušek.
2. Tvorba matematického modelu vozu a brzdového systému nákladního vozu.
3. Analýza dat naměřených při jízdních brzdových zkouškách a jejich interpretace.
4. Simulace jízdních brzdových zkoušek pro konkrétní vozy a podmínky.
5. Citlivostní analýza výsledků simulačních výpočtů na vybrané vstupní parametry.
6. Porovnání a hodnocení výsledků simulace jízdních brzdových zkoušek a měření.
Recommended resources
[1] MARUNA Z., HOFFMANN V., KOULA J.: Metodika konstruování kolejových vozidel: osobní a nákladní podvozky. Praha: České vysoké učení technické, 1992. ISBN 80-01-00815-0.
[2] IZER J. a kol.: Kolejové vozy. Bratislava: Alfa, 1986.
[3] ZELENKA J., MICHÁLEK T., KOHOUT M.: Mechanika dopravy: studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2013. ISBN 978-80-7395-739-1.
[4] ČSN EN 14531-1. Metody výpočtu zábrzdných a brzdných drah a zabrzdění proti samovolnému pohybu - Část 1: Základní algoritmy využívající výpočet střední hodnoty pro vlakové soupravy nebo jednotlivá vozidla. Praha: ÚNMZ, 2016.
[5] ČSN EN 14531-2. Metody výpočtu zábrzdných drah a brzdných drah a zabrzdění proti samovolnému pohybu - Část 2: Postupné výpočty pro vlakové soupravy nebo jednotlivá vozidla. Praha: ÚNMZ, 2017.
[6] UIC 544-1:2014. Braking performance. ISBN 978-2-7461-2299-4.
Recommended resources
[1] MARUNA Z., HOFFMANN V., KOULA J.: Metodika konstruování kolejových vozidel: osobní a nákladní podvozky. Praha: České vysoké učení technické, 1992. ISBN 80-01-00815-0.
[2] IZER J. a kol.: Kolejové vozy. Bratislava: Alfa, 1986.
[3] ZELENKA J., MICHÁLEK T., KOHOUT M.: Mechanika dopravy: studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2013. ISBN 978-80-7395-739-1.
[4] ČSN EN 14531-1. Metody výpočtu zábrzdných a brzdných drah a zabrzdění proti samovolnému pohybu - Část 1: Základní algoritmy využívající výpočet střední hodnoty pro vlakové soupravy nebo jednotlivá vozidla. Praha: ÚNMZ, 2016.
[5] ČSN EN 14531-2. Metody výpočtu zábrzdných drah a brzdných drah a zabrzdění proti samovolnému pohybu - Část 2: Postupné výpočty pro vlakové soupravy nebo jednotlivá vozidla. Praha: ÚNMZ, 2017.
[6] UIC 544-1:2014. Braking performance. ISBN 978-2-7461-2299-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student přednesl obhajobu své bakalářské práce, reagoval na připomínky z oponentního posudku a zodpověděl doplňující otázky členů komise.