Tato bakalářská práce se zabývá učením anglické slovní zásoby u žáků se specifickými poruchami učení. Primárně se zaměřuje na definování způsobů, jak přizpůsobit proces učení a učení se těmto žákům. Práce zdůrazňuje roli individuálních charakteristik žáka, která je rozhodující při jednání s žáky se specifickými poruchami učení, protože na základě těchto charakteristik je učitel schopen vytvořit právě takové podmínky, které by vyhovovaly potřebám žáků se specifickými poruchami učení a které by jim umožnily uspět v učení se.
Annotation in English
This bachelor paper deals with teaching English vocabulary to learners with specific learning difficulties. Primarily it focuses on defining ways how to adjust the teaching-learning process to these learners. The paper emphasizes the role of individual learner differences which is crucial when dealing with learners with specific learning difficulties because on the basis of these characteristics the teacher is able to create such conditions that would suit the needs of the learners with specific learning difficulties and that would enable these learners to succeed in learning.
Keywords
specifické poruchy učení, dyslexie, slovní zásoba, individuální charakteristiky žáka
Keywords in English
specific learning difficulties, dyslexia, vocabulary, individual learner differences
Length of the covering note
41 s.
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá učením anglické slovní zásoby u žáků se specifickými poruchami učení. Primárně se zaměřuje na definování způsobů, jak přizpůsobit proces učení a učení se těmto žákům. Práce zdůrazňuje roli individuálních charakteristik žáka, která je rozhodující při jednání s žáky se specifickými poruchami učení, protože na základě těchto charakteristik je učitel schopen vytvořit právě takové podmínky, které by vyhovovaly potřebám žáků se specifickými poruchami učení a které by jim umožnily uspět v učení se.
Annotation in English
This bachelor paper deals with teaching English vocabulary to learners with specific learning difficulties. Primarily it focuses on defining ways how to adjust the teaching-learning process to these learners. The paper emphasizes the role of individual learner differences which is crucial when dealing with learners with specific learning difficulties because on the basis of these characteristics the teacher is able to create such conditions that would suit the needs of the learners with specific learning difficulties and that would enable these learners to succeed in learning.
Keywords
specifické poruchy učení, dyslexie, slovní zásoba, individuální charakteristiky žáka
Keywords in English
specific learning difficulties, dyslexia, vocabulary, individual learner differences
Research Plan
V teoretické části studentka nejprve vymezí základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie atd.) a vztahy mezi nimi, dále bude diskutovat, jak specifické poruchy učení ovlivňují procesy osvojování anglického jazyka, konkrétně slovní zásoby. Na základě odborné literatury navrhne konkrétní učební aktivity zaměřené na slovní zásobu pro tyto žáky, v praktické části práce je ověří ve výuce ve vybraných třídách základní školy a prostřednictvím dotazovacích technik bude zjišťovat subjektivní percepce žáků.
Research Plan
V teoretické části studentka nejprve vymezí základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie atd.) a vztahy mezi nimi, dále bude diskutovat, jak specifické poruchy učení ovlivňují procesy osvojování anglického jazyka, konkrétně slovní zásoby. Na základě odborné literatury navrhne konkrétní učební aktivity zaměřené na slovní zásobu pro tyto žáky, v praktické části práce je ověří ve výuce ve vybraných třídách základní školy a prostřednictvím dotazovacích technik bude zjišťovat subjektivní percepce žáků.
Recommended resources
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 1.vyd. Praha: Portál, 1994. 196 s. ISBN 80-7178-038-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. 167 s. ISBN 80-7311-022-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3.vyd. Praha: Portál, 2001. 333 s. ISBN 80-7178-570-9.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. 238 s.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. 1. vyd. Oxford: Heinemann, 1994. 218 s. ISBN 0-435-24089-7.
ALLEN, Virginia French. Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxfor University Press, 1983. 135 s.
SMUTNÁ, Jiřina. NOVÁK, Josef. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. 1. vyd. Litomyšl: Augusta, 1996. 182 s. ISBN 80-901806-7-1.
Recommended resources
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 1.vyd. Praha: Portál, 1994. 196 s. ISBN 80-7178-038-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. 167 s. ISBN 80-7311-022-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3.vyd. Praha: Portál, 2001. 333 s. ISBN 80-7178-570-9.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. 238 s.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. 1. vyd. Oxford: Heinemann, 1994. 218 s. ISBN 0-435-24089-7.
ALLEN, Virginia French. Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxfor University Press, 1983. 135 s.
SMUTNÁ, Jiřina. NOVÁK, Josef. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. 1. vyd. Litomyšl: Augusta, 1996. 182 s. ISBN 80-901806-7-1.