Bakalářská práce mapuje gender u romských dětí v rozmezí věku od pěti do jedenácti let. Důležitým aspektem práce je porovnávání genderu u dětí ze sociálně vyloučené lokality ve městě Chrudim v České republice a u dětí ze slovenského města Detva. Současně se práce zabývá vlivem socioekonomického statutu rodiny dítěte na proces utváření jeho vlastního genderu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis maps the gender of Roma children in the age range from five to eleven years. An important aspect of work is a comparison of gender in children from socially excluded localities in the town of Chrudim in the Czech Republic, and children from the Slovak town of Detva. At the same time, the work deals with socio-economic impact of the statute of the family formation process of the child to his own gender.
Klíčová slova
romské děti, gender, společenské role, sociálně vyloučená lokalita, město Chrudim, město Detva
Klíčová slova v angličtině
roma children, gender, social roles, socially excluded lokality, city of Chrudim,
city of Detva
Rozsah průvodní práce
58 s., 7 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce mapuje gender u romských dětí v rozmezí věku od pěti do jedenácti let. Důležitým aspektem práce je porovnávání genderu u dětí ze sociálně vyloučené lokality ve městě Chrudim v České republice a u dětí ze slovenského města Detva. Současně se práce zabývá vlivem socioekonomického statutu rodiny dítěte na proces utváření jeho vlastního genderu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis maps the gender of Roma children in the age range from five to eleven years. An important aspect of work is a comparison of gender in children from socially excluded localities in the town of Chrudim in the Czech Republic, and children from the Slovak town of Detva. At the same time, the work deals with socio-economic impact of the statute of the family formation process of the child to his own gender.
Klíčová slova
romské děti, gender, společenské role, sociálně vyloučená lokalita, město Chrudim, město Detva
Klíčová slova v angličtině
roma children, gender, social roles, socially excluded lokality, city of Chrudim,
city of Detva
Zásady pro vypracování
Projekt se bude zabývat málo zmapovanou problematikou genderu u romských dětí. Cílem výzkumu bude zmapování procesu utváření a následného uvědomování si vlastního genderu u romských dětí v rozmezí věku od těch nejmenších až po děti prvního stupně základní školní docházky.Zaměřím se především na to, zda - li je rodičovská výchova ovlivňována pohlavím dětí nebo jak se mezi sebou děti navzájem genderově socializují ve věku mladším prostřednictvím her. Cílovou skupinou budou děti z rodin žijících v sociálně vyloučených lokalitách v Chrudimi - tzv. Bronx a ve městě Detva na Slovensku.
Výzkumné otázky:
-Jaké stereotypy se v rodičovské výchově syna či dcery objevují?( Např. matky přistupují k dcerám citlivěji, k synům přísněji ).
Jakou úlohu hrají hry (popř. hračky) v genderové socializaci romských dětí?
-Jaké hry (hračky) se objevují u dětí nejvíce?
-Jakou mají genderovou symboliku?
Studentka zpracuje téma dle následující osnovy:
1. Úvod
2. Metodologie
3. Výzkumné otázky
4. Analýza výsledků
5. Závěr
Zásady pro vypracování
Projekt se bude zabývat málo zmapovanou problematikou genderu u romských dětí. Cílem výzkumu bude zmapování procesu utváření a následného uvědomování si vlastního genderu u romských dětí v rozmezí věku od těch nejmenších až po děti prvního stupně základní školní docházky.Zaměřím se především na to, zda - li je rodičovská výchova ovlivňována pohlavím dětí nebo jak se mezi sebou děti navzájem genderově socializují ve věku mladším prostřednictvím her. Cílovou skupinou budou děti z rodin žijících v sociálně vyloučených lokalitách v Chrudimi - tzv. Bronx a ve městě Detva na Slovensku.
Výzkumné otázky:
-Jaké stereotypy se v rodičovské výchově syna či dcery objevují?( Např. matky přistupují k dcerám citlivěji, k synům přísněji ).
Jakou úlohu hrají hry (popř. hračky) v genderové socializaci romských dětí?
-Jaké hry (hračky) se objevují u dětí nejvíce?
-Jakou mají genderovou symboliku?
Studentka zpracuje téma dle následující osnovy:
1. Úvod
2. Metodologie
3. Výzkumné otázky
4. Analýza výsledků
5. Závěr
Seznam doporučené literatury
E. H. Erikson - Dětství a společnost, Argo 2002
I. Nosál - Obrazy dětství v dnešní české společnosti, Barrister & Principal, Brno 2004
A. Oakley - Pohlaví, gender a společnost, Portál, Praha 2000
J. Piaget, B. Inhelderová - Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997
C. M. Renzetti, D. J. Curran - Ženy, muži a společnost, Karolinum, Praha 2003
P. Říčan - S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů,naděje společné budoucnosti, Portál, Praha 1998
V. Smékal - Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit: sociální,pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit, Barrister & Principal, Brno 2003
Seznam doporučené literatury
E. H. Erikson - Dětství a společnost, Argo 2002
I. Nosál - Obrazy dětství v dnešní české společnosti, Barrister & Principal, Brno 2004
A. Oakley - Pohlaví, gender a společnost, Portál, Praha 2000
J. Piaget, B. Inhelderová - Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997
C. M. Renzetti, D. J. Curran - Ženy, muži a společnost, Karolinum, Praha 2003
P. Říčan - S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů,naděje společné budoucnosti, Portál, Praha 1998
V. Smékal - Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit: sociální,pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit, Barrister & Principal, Brno 2003