|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / METNA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
METNA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnicita a nacionalismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 14
|
0 / 0
|
0 / 4
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / 20
|
0 / 0
|
4 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/ETNAA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s šíří teoretických přístupů k etnicitě a nacionalismu. Tyto pojmy, v laické rovině užívané, ale těžko definovatelné, mají mnoho podob a různých dimenzí. Pomocí různých paradigmat různých disciplín a směrů se pokusí kurz studenty upozornit na sociální konstrukci těchto fenoménů - a co to tedy pro nás znamená. Kurz je založen na rozsáhlém korpusu četby - ten pokrývá tři hlavní paradigmatické směry výzkumu etnicity a nacionalismu, sleduje hlavní vývoj v tomto diskurzu a vybraná literatura pokrývá také vybrané případové studie ze současného světa, na nichž tyto koncepty ilustruje.
Studující rozvinou své schopnosti projevu, argumentace a diskuse, a to jak v jejich písemné, tak i ústní verzi. Kurz počítá s intenzivní účastí studentů formou seminární diskuse. Jednohodinová přednáška představuje úvod do jednotlivých témat, na která následuje diskuse na seminářích, založená na četbě a kritickém myšlení studujících.
|
Požadavky na studenta
|
Atestace sestává ze tří částí:
1. Esej, která se vztahuje k jednomu ze 13 probíraných témat na seminářích. Očekává se využití vhodné odborné literatury a patřičná práce s ní. Esej by měla být dlouhá cca 1 250 až 2 500 slov (5-10 normostran) a autor/ka by měl projevit schopnost propojovat teoretické poznatky s aplikací na reálnou aktuální sociální situaci dle vlastní volby. Esej je hodnocena stupnicí A-F.
2. Prezentace tématu rozpracovaného v eseji, formou PPT (či obdobnou) před kolegy v rámci kurzu. Cílem této atestace je rozvíjet kulturu veřejného projevu studentů, argumentaci, schopnost čelit názorové konfrontaci aj. Prezentace je hodnocena A-F.
3. Písemný test, který zkoumá všech 13 probraných témat, opírající se primárně o četbu a orientaci v teoriích. Hodnocen je bodově a známkově, a to:
A (100-93%)
B (92-85%)
C (84-77%)
D (76-69%)
E (68-60%)
F (59% a méně) - neprospěl/a.
Úkoly 1 a 2 musí být splněny před připuštěním k písemnému testu. Celková známka z kurzu je aritmetickým průměrem tří známek z výše uvedených tří částí atestace a je hodnocena stupnicí A-F (hodnocení F z kterékoliv dílčí části znamená automaticky celkové hodnocení F).
|
Obsah
|
1. Sociální paměť, sociální identita a etnicita
- případová studie: Place, kinship and identity
- četba:
Place, kinship and the case for non-ethnic nations (pp. 49-62); ERIKSEN, T. H.
Fundamental Ideas (pp. 27-30); SMITH, A.
2. Rasa, náboženství, národy a nacionalismus
- případová studie: Čínský ancionalismus či rasismus?
- četba:
Introduction (pp. 1-15); CARRICO, K.
Ideologies: Core concepts, Nationalism as Culture and religion (pp. 31-38); SMITH, A.
3. Klasifikace etnických teorií
- případová studie: politiky etnické klasifikace
- četba:
Everyday nationalism in Russia iN European Context (pp. 132-136); KOLSTO, P. BLAKKISRUD, H.
Paradigms: Modernism, Perennialism, Primordialism (pp. 47-59); SMITH, A.
4. Primordialismus - východní
- případová studie: Stalinistická etnická klasifikace a nový světový řád
- četba:
Introduction; STALIN, J.V.
Towards Typology of Ethnic Processes (pp. 341-348); BROMLEY, Y. V.
5. Primordialismus - západní
- případová studie: interpretace kultur
- četba:
After the revolution: The Fate of Nationalism in the New States (pp. 234-254); GEERTZ, C.
6. Etnicismus - etno-nacionální dualismus
- případová studie: Oddělování etnického od národního
- četba:
Ethnic and Civic nationalism (pp. 42-46); SMITH, A.
Ethno-symbolism (pp. 60-62); SMITH, A.
7. Etnicismus - teorie praxe
- případová studie: habitus etnicity
- četba:
Ethnicity and Practice (pp. 24-55); BENTLEY, C.
8. Modernisté - modernisté
- případová studie: Creating Nations in Central European Context
- četba:
From Ethnic Group towards the Modern Nation: the Czech Case (pp. 95-107); HROCH, M.
What is a nation? (pp. 52-61); GELLNER, E.
9. Modernisté - konstruktivisté
- případová studie: Imagined Communities
- četba:
Origin of National Consciousness, Creole Pioneers (pp. 39-58)
10. Modernisté - instrumentalisté
- případová studie: Ideology and identity
- četba:
The Nation and its Myth (pp. 48-57); CONNOR, W.
11. Modernisté - situacionalisté
- případová studie: Ethnic boundaries and group creation
- četba:
Introduction (to Ethnic Groups and Boundaries, pp. 9-37); BARTH, F.
12. Současná etnická témata
- případová studie: Transnationalism and ethnic migration
- četba:
Is the Ethnic Community Inevitable?: A Comparison of the Settlement Patterns of Portuguese Immigrants in Toronto and Paris (pp. 109-126); BRETTEL, C.
13. Současná národnostní hnutí
- případová studie: Russia
- četba:
Russian ethnic nationalism and religion today (A. Mitrofanova pp. 104-131); KOLSTO, P. BLAKKISRUD, H.
Global culture?, Internationalizing Nationalism (pp. 143-149); SMITH, A.
Long-distance nationalism (pp. 5-9); SKRBIŠ, Z.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
C. Brettel. Anthropology and Migration: Essays o Transnationalism, Ethnicity and Identity. Oxford, 2003.
-
Základní:
Fredrik Barth. Ethnic groups and boundaries. The Social Organization of Culture Difference. Long Grove, 1998.
-
Základní:
T. H. Eriksen. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto, 1993.
-
Základní:
M. Hroch. From Ethnic Groups toward the modern Nation: the Czech Case. Nations and nationalism, 2004.
-
Základní:
Benedict Anderson :. Imagined Communities Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Verso London. New York, revised edition, 1991..
-
Základní:
Long-Distance Nationalism: Diasporas, homelands and identities
(Z. Skrbiš)
-
Základní:
Marxism and the National and Colonial Question
(J. V. Stalin)
-
Základní:
A. D. Smith. Nationalism. Cambridge: Polity Press, 2010.
-
Základní:
E. Gellner. Nations and nationalism. Ithaca: Cornell University Press, 2006.
-
Základní:
T. H. Eriksen. Place, kinship and the case for non-ethnic nations. Nations and nationalism, 1993.
-
Základní:
A. D. Smith. The Ethnic Origins of Nations. Oxford: Blackwell, 1998.
-
Základní:
W. Carrico. The Great Han: Race, Nationalism, and tradition in China Today. Oakland, 2017.
-
Základní:
W. Connor. The Nationa nd its Myth. International Journal of Comparative Sociology, 1992.
-
Základní:
The New Russian Nationalism: Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism
(P. Kolsto - H. Blakkisrud)
-
Základní:
Jurij V. Bromlej. Towards Typology of Ethnic Processes. The British Journal of Sociology, 1979.
-
Doporučená:
Geertz, C.:. Interpretace kultur: Vybrané eseje. Praha 2000..
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující se naučí přistupovat k etnicitě a nacionalismu z různých teoretických perspektiv, a budou tak s jejich pomocí schopni lépe analyzovat současná sociální témata. Absolventi kurzu se budou orientovat v hlavních dílech a představitelích zabývajících se nacionalismem a etnicitou. Praktickou způsobilostí bude také schopnost identifikovat hlavní zdroje nacionalistického chování v současné společnosti a interpretovat je. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Prezentace
|
|
|
|