| Název předmětu | Imunologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KBBV/C665 |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Týden 1. Historie a zařazení imunologie. Úloha a mechanismy fungování imunitního systému. Přehled orgánů a buněk imunitního systému. Adhezívní molekuly, cytokiny, PAMP, PPR. Způsoby mezibuněčné komunikace a nitrobuněčné přenosy signálu. 2. Pojmy antigen, hapten, jejich vlastnosti. HLA systém člověka, význam, genetika, molekulární struktura. Prezentace antigenů ve spojení s HLA, restrikce. Fagocytující buňky, charakteristika. 3. Fagocytóza, popis fází. Cidie na kyslíku závislá a nezávislá. Vlastnosti a úloha žírných buněk, bazofilů. Cytotoxické působení NK buněk. 4. Komplementový systém, způsoby aktivace, aktivátory. Imunobiologie zánětu, fáze, endogenní a exogenní příčiny, buněčné a humorální složky. Proteiny akutní fáze. Zánik buněk, apoptóza, nekróza. Molekuly rozpoznávající antigen, popis molekulární struktury. Třídy protilátek, idiotyp, biologická role. Přirozené protilátky. 5. Lymfocyty B, vývoj, charakteristika stadií, aktivace B lymfocytů. Lymfocyty T, subpopulace a jejich vztahy, úloha v organismu. Aktivace T lymfocytů, cytokiny, homing lymfocytů. Video: The Human Immune response. 6. Imunitní reakce založené na T lymfocytech. Vznik protilátkové odpovědi, primární a sekundární. Pojmy afinitní maturace, izotypové přepnutí. 7. Podstata diverzity receptorů pro antigen. Vznik imunologické tolerance, centrální a periferní. Regulace imunitní odpovědi, idiotypová síť. Ontogeneze a stárnutí imunity. Video: The immunological system: Recognition, Attack, and Memory. 8. Imunitní systém sliznic a kůže. Imunita a infekce, virus HIV. Imunologické základy imunopatologických reakcí, alergické odpovědi, význam IgE, alergeny. Autoimunita, asociace HLA molekul s chorobami. 9. Nádorové antigeny, nádorové buňky, protinádorová imunita, možnosti terapie, TIL, LAK buňky. Imunitní nedostatečnost, definice primárních a sekundárních deficitů. 10. Základní pojmy v imunologii transplantací a krevní transfúzi. Úloha HLA antigenů, odhojení štěpu. Možnosti vyšetřování složek imunity. Vyšetření parametrů humorální imunity: imunoglobuliny, specifické protilátky, cytokiny, složky komplementu. 11. Vyšetření parametrů buněčné imunity: separace a izolace buněk, princip a použití průtokové cytometrie. Metody vyšetřování apoptózy. 12. Laboratorní diagnostika alergií. Vyšetřování fagocytózy. Funkční testy lymfocytů. Metody průkazu antigenů ve tkáních. Vyšetřování HLA systému. Principy vakcín, možnosti terapie v klinické imunologii.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámení se základy obecné imunologie, s jednotlivými složkami imunitního systému, jejich významem a funkcí v rámci imunitního systému jako celku. Dále popis specifických mechanismů imunitního systému a upevnění získaných vědomostí z obecné imunologie na příkladech z klinické imunologie. Součástí je základní přehled vyšetřovacích metod v klinické imunologii.
Posluchač po absolvování předmětu dokáže popsat mechanismy imunitní obrany, nespecifického a specifického rozpoznávání cizorodých agens i vlastních struktur v organismu. Dále je schopen pomocí imunologických mechanismů obrany organismu popsat a vysvětlit některé klinické stavy, jako např. stavy po transplantaci, imunopatologické a imunodeficientní stavy. |
| Předpoklady |
|
KBBV/C633 - Fyziologie a patofyziologie KBBV/C501 - Biologie
KBBV/C501 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška
Písemné zkoušení |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Zdravotní laborant (2014) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Klinická biologie a chemie (2014) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Zdravotní laborant (2016) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Klinická biologie a chemie (2015) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Zdravotní laborant (2015) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Klinická biologie a chemie (2013) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Klinická biologie a chemie (2016) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Zdravotní laborant (2013) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |