Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. blok - kombinované techniky malby 2. blok - kombinované techniky podkladů 3. blok - kombinace kresby a malby 4. blok - kombinace tisku a malby 5. blok - kombinace kovu a malby na papíře 6. blok - příprava kombinované techniky 7. blok - příprava kombinované techniky Cílem předmětu je získání znalostí o charakteristických materiálech, technikách a technologiích v různých slohových obdobích, a to jak z hlediska jejich složení, vlastností a způsobu použití, tak i s ohledem na jejich přirozené stárnutí. Student dokáže zhodnotit a stanovit všechny v minulosti používané techniky, technologie a materiály včetně porovnání s novodobými a nadále používanými. Rámcově jsou studenti seznámeni s kvalitami, nedostatky či nevýhodami již ověřených historických technik, materiálů i technologií. V rámci 3. části jsou probírané kombinované techniky a pomocné techniky (papírové podložky kašírované na textilní podložky - olejomalby, tempery, kvaše, kolorované tisky na papíře nebo papírových kartonech adjustované na dalších pomocných podložkách, novodobá pomocná adheziva), novodobé techniky - disperzní pojidla (na papírové podložce, na textilní podložce, pigmenty, pojidla, ochranné fixativy nebo laky), techniky zlacení (příprava podkladů, základní způsoby zlacení, povrchová úprava (lazury), techniky malby na plátkovém kovu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání znalostí o charakteristických materiálech, technikách a technologiích v různých slohových obdobích, a to jak z hlediska jejich složení, vlastností a způsobu použití, tak i s ohledem na jejich přirozené stárnutí. Student dokáže zhodnotit a stanovit všechny v minulosti používané techniky, technologie a materiály včetně porovnání s novodobými a nadále používanými. Rámcově jsou studenti seznámeni s kvalitami, nedostatky či nevýhodami již ověřených historických technik, materiálů i technologií.
Student dokáže zhodnotit a stanovit všechny v minulosti používané techniky, technologie a materiály včetně porovnání s novodobými a nadále používanými. Rámcově jsou studenti seznámeni s kvalitami, nedostatky či nevýhodami již ověřených historických technik, materiálů i technologií.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zkouška formou písemného testu a ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Cennini, Cennino. Kniha o umění středověku. Praha, 1946.
-
Ďurovič, M. a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, Paseka, 2002.
-
Hégr, M. Malba, materiály a techniky. Orbis, 1953.
-
Hřebíčková, B., A. Recepty starých mistrů aneb malířské postupy středověku. 2006.
-
Kiplik, D., I. Technika malby. Orbis, 1951.
-
Kubička, R., Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
-
Losos, L. Pozlacování a polychromie. Grada Praha, 2005.
-
Slánský, B. Technika malby. Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
-
Strub, R. V. Štaflový obraz středověku, Reclamshandbuch. Stuttgart, 1984.
-
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
-
Šimůnková, E., Karhan, J. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. 1993.
|