Tato práce je zaměřena na rešerši v oblasti dohledu ETCS na snižování rychlosti jízdy vlaku. Jsou také rozebrány brzdicí schopnosti vlaku brzděného samočinnou pneumatickou brzdou UIC. V rámci této práce je také sestaven vhodný model pro numerickou simulaci brzdění vlaku se zohledněním základních charakteristik brzdového systému UIC. Pomocí matematického modelu jsou nasimulovány různé provozní scénáře brzdění vlaku v kontextu dohledu ETCS.
Anotace v angličtině
This task is focused on research in the field of ETCS supervision to reduce of train speed. The braking capabilities of a train braked by an automatic pneumatic brake UIC are also discussed. Within this work, a suitable model for numerical simulation of train braking is also compiled, taking into account the basic characteristics of the UIC braking system. Using a mathematical model, different train braking scenarios are simulated in the context of ETCS supervision.
European train control system, braking, braking curves, supervision limits
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na rešerši v oblasti dohledu ETCS na snižování rychlosti jízdy vlaku. Jsou také rozebrány brzdicí schopnosti vlaku brzděného samočinnou pneumatickou brzdou UIC. V rámci této práce je také sestaven vhodný model pro numerickou simulaci brzdění vlaku se zohledněním základních charakteristik brzdového systému UIC. Pomocí matematického modelu jsou nasimulovány různé provozní scénáře brzdění vlaku v kontextu dohledu ETCS.
Anotace v angličtině
This task is focused on research in the field of ETCS supervision to reduce of train speed. The braking capabilities of a train braked by an automatic pneumatic brake UIC are also discussed. Within this work, a suitable model for numerical simulation of train braking is also compiled, taking into account the basic characteristics of the UIC braking system. Using a mathematical model, different train braking scenarios are simulated in the context of ETCS supervision.
European train control system, braking, braking curves, supervision limits
Zásady pro vypracování
Dosavadní zkušenosti z provozu vlaků pod dohledem zabezpečovače ETCS L2 v podmínkách české železniční sítě ukazují, že zejména v případech, kdy je nutné přiblížit se čelem vlaku ke konci oprávnění k jízdě (typicky v případě dlouhých nákladních vlaků či dojíždění k návěstidlu zakazujícímu další jízdu), vyžaduje ETCS včasné a velmi pozvolné snižování rychlosti jízdy, což může mít nezanedbatelný negativní dopad na kapacitu dopravní cesty. Zaměřte proto práci na rozbor této problematiky a vyšetření (ne)souladu mezi skutečným průběhem rychlosti jízdy vlaku při brzdění v kontextu restrikcí ETCS.
Vypracujte:
rešerši v oblasti dohledu ETCS na snižování rychlosti jízdy vlaku blížícího se ke konci oprávnění k jízdě (princip funkce ETCS, brzdné křivky a dohledové limity);
vhodný model pro numerickou simulaci brzdění vlaku se zohledněním základních charakteristik brzdového systému UIC;
výpočty vybraných provozních scénářů brzdění vlaku v kontextu dohledu ETCS;
zhodnocení získaných výsledků.
Zásady pro vypracování
Dosavadní zkušenosti z provozu vlaků pod dohledem zabezpečovače ETCS L2 v podmínkách české železniční sítě ukazují, že zejména v případech, kdy je nutné přiblížit se čelem vlaku ke konci oprávnění k jízdě (typicky v případě dlouhých nákladních vlaků či dojíždění k návěstidlu zakazujícímu další jízdu), vyžaduje ETCS včasné a velmi pozvolné snižování rychlosti jízdy, což může mít nezanedbatelný negativní dopad na kapacitu dopravní cesty. Zaměřte proto práci na rozbor této problematiky a vyšetření (ne)souladu mezi skutečným průběhem rychlosti jízdy vlaku při brzdění v kontextu restrikcí ETCS.
Vypracujte:
rešerši v oblasti dohledu ETCS na snižování rychlosti jízdy vlaku blížícího se ke konci oprávnění k jízdě (princip funkce ETCS, brzdné křivky a dohledové limity);
MAREK, J., MYSLIVEC, I., BUBENÍK, M. Návrhy úprav funkčního chování ERTMS/ETCS při dohledu cíle na generické úrovni. Vědeckotechnický sborník Správy železnic. 2020 (2), s. 83–107. ISSN 2694-9172.
Seznam doporučené literatury
MICHÁLEK, T. Technické aspekty interoperability kolejových vozidel. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-048-6.
MICHÁLEK, T., ZELENKA, J. Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
MAREK, J., MYSLIVEC, I., BUBENÍK, M. Návrhy úprav funkčního chování ERTMS/ETCS při dohledu cíle na generické úrovni. Vědeckotechnický sborník Správy železnic. 2020 (2), s. 83–107. ISSN 2694-9172.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Problematiku řešenou ve své diplomové práci dokázal diplomant odpovídajícím způsobem obhájit. Prokázal schopnost samostatné práce. Odpovědi na připomínky oponenta měl velmi dobře připraveny. Na doplňkové otázky reagoval velmi pohotově, se znalostí věci a bez závažných nepřesností je zodpověděl.