Course: History of social patology and protection of childhood

« Back
Course title History of social patology and protection of childhood
Course code UHV/PATO
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Halířová Martina, Mgr. Ph.D.
Course content
Social history Methods and resources The conception of social pathology, beginnings of sociology The place of a child in society Family resemblance The medical construct of childhood The treatening phenomenas adt the solution of them The social legislation The protecting institutions for children (hospitals, foundling houses etc.)

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Work with text (with textbook, with book)
Learning outcomes
The aim of the course is to introduce the development of the conception of the pathology of childhood. We focuse on changes of phenomenas which were considered as a treat for society and especially for the children.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Home assignment evaluation, Systematic monitoring

The participation at courses with tolerance of 3 absences per semester. Writing of a paper after the counsel.
Recommended literature
  • ARIES Ph. Centuries of Childhood. A social History of Family Life. New York, 1962.
  • BLÁHA I. A. Sociologie dětství. Brno a Praha, 1927.
  • CACH J. Dítě v české pedagogice. Praha, 1979.
  • FOUCAULT M. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha, 2000.
  • HALÍŘOVÁ M. (ed.). Od početí ke školní brašně. Sborník z odborného semináře konaného 29. ? 30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Pardubice, 2008.
  • HORSKÁ P.; KUČERA M.; MAUR E.; STLOUKAL K. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha, 1990.
  • JIRÁNEK T.; KUBEŠ J. (edd). Dítě a dětství napříč staletími, 2. Pardubické bienále 4. ? 5. dubna 2002, Scientific papers of the University of Pardubice, Series C, Supplement 5. Pardubice, 2003.
  • KELLER J. Dějiny klasické sociologie. Praha, 2005.
  • KLÍMA A. Manufakturní období v Čechách. Praha, 1955.
  • KOMENDA, A. Sociální deviace. Historická východiska a základní historické přístupy. Olomouc, 1999.
  • LENDEROVÁ M. Chytila patrola aneb prostituce za Rakouska i republiky. Praha, 2002.
  • LENDEROVÁ M. Prostituce a pohlavní choroby: historický exkurz do českého prostředí 19. a 20. století. Časopis ženských lékařů. Gynekolog 1/2001, s. 30-36.
  • LENDEROVÁ M.; RÝDL K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006.
  • NODL M. Dětství v předmoderní době, Souvislosti 4, s. 7 - 29. Praha, 1996.
  • QUINCY-LEFEBVRE P. Entre monde judicaire et philantropie: la figure du juge-philantrope au tournant des XIX. et XX siecles. Histoire et justice, Hors-série, s. 127-139.
  • QUINCY-LEFEBVRE P. Familles, institutions et déviances. Une histoire de l´enfance difficile. Paris, 1997.
  • RANDÁK J.; SOCHA J. ..važ si času, chyť se práce, zahálky se střež co zrádce. In. Post tenebras spero lucems, s. 78-84. Praha, 2009.
  • TINKOVÁ D. Hřích, zločin, šílenství v čase okouzlování světa. Praha, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts and Philosophy Study plan (Version): History (2013) Category: History courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts and Philosophy Study plan (Version): History (2013) Category: History courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts and Philosophy Study plan (Version): Protection of Historical Heritage and Archeology (2012) Category: History courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts and Philosophy Study plan (Version): Cultural History (2013) Category: History courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer